Copilul se trezește prea devreme dimineața

Autor: Costin Oana | Actualizat la 20-04-2016, 5746 vizualizări
Copilul se trezește prea devreme dimineața
Una dintre îngrijorările legate de somn cu care se confruntă părinții este că unii copii, indiferent dacă dorm bine sau nu pe durata nopții, se trezesc dimineața foarte devreme. Situația este cu atât mai presantă cu cât părinții sunt obosiți, iar perioada dintre trezirea micuțului și a lor este mare.

Vorbim despre o oră matinală de trezire la copiii care au trecut de 3-4 luni, pentru că până la această vârstă ritmul circadian nu este maturizat, iar somnul nu este adaptat la ciclul noapte-zi. Abia după 4 luni somnul bebelușilor începe să devină organizat, somnul de zi să se scurteze, iar cel de noapte să se prelungească.

Înainte de a vedea ce determină trezirea foarte matinală a unui copil și cum poate fi gestionată, părinții ar trebui să monitorizeze o perioadă (1-2 săptămâni) programul general de somn al micuțului și să noteze aspecte precum: ora de culcare, ora de trezire, numărul de ore de somn dormite ziua, respectiv noaptea, distanța dintre somnul de zi și cel de noapte, dispoziția copilului la trezire, timpul dintre trezirea de dimineață și primul somn de zi, factori care intervin și perturbă somnul etc. Pe baza acestor informații se poate identifica apoi problema și găsi ulterior soluții. (1)

Iată câteva posibile cauze care determină trezirea devreme și ce puteți face în fiecare caz.

Somnul de zi interferează cu somnul de noapte

Până la vârsta la care copiii au somn de zi (4-5 ani), durata prea lungă sau dimpotrivă, prea scurtă a somnului din timpul zilei pot afecta calitatea și durata celui de noapte, una dintre consecințe putând fi trezirea prea devreme dimineața.

Lipsa ori insuficiența somnului de zi

Deși concepția că dacă cel mic nu doarme ziua, va dormi mai bine noaptea este foarte răspândită, de fapt copilul poate ajunge la supraoboseală, cu impact negativ asupra somnului: adoarme și se liniștește mai greu, are treziri frecvente pe durata nopții, are un somn agitat, se trezește devreme. Aceste consecințe apar și în cazul în care reprizele de somn de zi sunt prea scurte sau ultimul somn de zi este la o distanță mare de ora de culcare seara. (2)

Prea mult somn de zi

Dacă micuțul doarme prea mult în timpul zilei, somnul de noapte este redus și eventual trezirea dimineața poate fi mult mai devreme. Practic, cu cât copilul doarme mai mult ziua, cu atât somnul de noapte se scurtează. În acest caz este indicat să se reducă gradual durata somnului din timpul zilei, astfel încât somnul de noapte să fie mai consistent și mai lung. Conform pediatrului Richard Ferber, este de evitat ca atunci când copilul doarme mult ziua și puțin noaptea, acesta să fie forțat să stea în pat mai multe ore decât poate dormi. Somnul de zi este cel care trebuie reglat, eliminând excesul. (3)

Citiți aici mai multe informații despre somnul de zi.

Ora de culcare nu este potrivită

Copilul merge la culcare prea târziu

Paradoxal, cu cât copilul merge la culcare mai târziu, cu atât crește riscul să se trezească mai devreme. Explicația este că la o oră târzie de culcare cel mic este probabil să fie extenuat și supraobosit, ceea ce îi îngreunează adormirea și îi afectează calitatea somnului. Trezirea prea devreme poate fi una dintre consecințe. Marc Weissbluth, pediatru specializat în somnul la copii, recomandă ca părinții să urmărească semnalele oferite de copil care indică intrarea în „fereastra de somn”, acea perioadă optimă în care cel mic va adormi ușor, pentru că organismul lui este pregătit să intre în starea de somn.

Weissbluth sugerează ca, dacă micuțul are într-adevăr o oră de culcare prea târzie, să o mutați gradual mai devreme. Puteți începe rutina de culcare cu 20 de minute mai devreme timp de 4 nopți, observând dacă ora de trezire de modifică. Dacă observați o îmbunătățire, începeți ritualul de somn cu alte 20 de minute mai devreme timp de 4 nopți și repetați acest proces până când ajungeți la o oră de culcare potrivită (vă veți da seama dacă e prea devreme atunci când copilul începe să nu mai adoarmă la fel de ușor ca înainte). (4)

Copilul merge la culcare prea devreme

După primele 4 luni, când somnul bebelușului începe să se regleze, se poate întâmpla ca ora de culcare să fie mult prea timpurie (17.00-18.00), ceea ce influențează întregul program de somn: după ce își face orele de somn necesare, copilul se trezește devreme, somnurile de zi au loc și acestea mai devreme, astfel că după-amiaza copilul începe să fie obosit, deci va adormi și seara devreme. Practic întregul program de somn este ușor defazat. În această situație Weissbluth și Ferber recomandă ajustarea graduală a acestuia, mutând ora de culcare mai târziu (20-30 de minute timp de 4 nopți), până când ora de trezire (respectând necesarul de somn al copilului) ajunge la cea dorită. (3), (4)

Mai multe informații despre ora de culcare la copii găsiți aici.

Factori de mediu care perturbă somnul dimineața

Zgomotele de afară, lumina (chiar și primele raze de soare), vocile părinților etc. sunt factori de mediu care pot grăbi trezirea copilului, iar dacă micuțul este trezit frecvent de acestea, în timp ajunge să le anticipeze și să se trezească înainte să fie expus acestor perturbări ale somnului. Unii copii sunt mai sensibili decât alții la acești factori.

Asigurați-vă că în camera bebelușului este întuneric și liniște dimineața, când copilul ar trebui încă să doarmă. Draperiile groase și închise la culoare pot opri lumina și o parte din zgomotele de afară, culcați copilul într-o cameră mai ferită de gălăgie dacă este cazul, mențineți liniștea în casă dacă sunt membri ai familiei care se trezesc înainte, deschideți geamul din camera lui abia după ce se trezește etc. (1), (3)

Trăsătura înnăscută de a fi mai matinali, vizibilă încă din copilărie

Trezitul de dimineață poate fi o trăsătură înnăscută. La fel cum unii adulții sunt foarte matinali și energici dimineața, dar merg destul de devreme la culcare, iar alții funcționează mult mai bine seara, având dificultăți să se trezească foarte devreme, așa se întâmplă și în cazul copiilor.

Copiii care tind să fie mai matinali nu întâmpină dificultăți în ceea ce privește mersul la culcare devreme, în schimb este foarte posibil ca înainte de ora 6 dimineața să se trezească, să fie foarte energici și gata pentru o nouă zi. Chiar dacă este o preferință care nu dispare, ci se menține de-a lungul vieții, nu înseamnă că cei mici nu se pot adapta la un nou program de somn. (3)

Copiii foarte matinali, care adorm la o oră rezonabilă sau la care nu s-a reușit întârzierea orei de culcare, dar dorm suficient noaptea și se trezesc devreme, pot fi învățați să își petreacă o parte din timpul de la trezire singuri, jucându-se sau întreținându-se singuri. Pentru aceasta ar trebui să nu mergeți imediat la copil când se trezește și e liniștit. E posibil să adoarmă la loc sau să continue să fie calm și să găsească singur activități care să-l mențină atent. Atât timp cât nu plânge sau nu dă semne că este necesară intervenția dumneavoastră, puteți crește treptat timpul până să mergeți la el. De mare ajutor în acest caz pot fi camerele video cu infraroșii instalate în camera celor mici, care permit monitorizarea micuțului în timp real. (1)

Copilul nu doarme suficient

Dacă cel mic are ore variabile de somn noaptea, se trezește foarte devreme, e nerăbdător să se dea jos (sau să fie luat) din pat, dar nu este binedispus în cursul dimineții și în scurt timp de la trezire are primul somn de zi, este posibil să nu doarmă suficient.

Mai multe informații despre necesarul de somn la copii găsiți aici.

Dacă micuțul nu se odihnește suficient, se poate modifica treptat ora de culcare, astfel încât să adoarmă mai devreme. (1)

Pentru ca modificările care se fac programului de somn al copilului să aibă succes, este necesar ca acestea să se realizeze gradual, cu răbdare și consecvență din partea părinților. Foarte utile sunt și rutinele de somn, despre care puteți găsi mai multe informații aici.
Bibliografie:
(1) How to Handle Early Risers, link: http://www.parenting-ed.org/handouts/early%20risers.pdf
(2) 8 Tips to Resolve Early Rising, link: http://sleeplady.com/child-early-rising/8-tips-to-resolve-early-rising/
(3) Solve Your Child s Sleep Problems, Richard Ferber
(4) Healthy Sleep Habits, Happy Child - Marc Weissbluth
Alte articole:
Satisfăcut de serviciile pediatrului tău?
Recomandă un Medic
Secțiuni:
Îngrijirea copiilor

Totul despre îngrijirea copilului, in fiecare etapa a vieții sale: nou-născut, sugar, copil mic.

Alimentație

Alăptare, diversificare și principii de alimentație corectă a bebelușului și a copilului mic.

Somnul la copii

Despre fazele somnului la bebeluși, necesarul de somn și cum trebuie educat copilul pentru un somn fără probleme.

Dezvoltarea normală a copilului

Această secțiune răspunde la întrebarea: Bebelușul meu este normal din punct de vedere fizic și neurologic?

Educația copiilor

Informatii bazate pe surse oficiale si dovezi stiintifice privind modul in care trebuie sa te comporti cu copilul tau.

Afecțiuni întâlnite la copii

Informații complete despre cele mai frecvente boli ale bebelușilor și copiilor mici prezentate pe înțelesul părinților.

Articole recente:
Trimite(Share) pe Facebook
Mergi sus
Trimite linkul pe Whatsapp
Accept cookies Informare Cookies Folosim cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.