Obiectul tranzițional și somnul

Autor: Costin Oana Actualizat la 23-03-2016, 3961 vizualizări
Obiectul tranzițional și somnul
Așa cum sugerează și numele, un astfel de obiect ajută copilul să facă tranziția emoțională de la starea de dependență de părinte la independență. Începând cu vârsta de 6-8 luni, copilul trece printr-o serie de modificări normale specifice dezvoltării: începe să meargă de-a bușilea, trece de la trei etape de somn de zi la doar două, cunoaște anxietatea de separare. Părinții pot observa că unii copii încep să se atașeze de obiectele care le oferă siguranță și alinare. (1)

Ce rol are un obiect tranzițional?

Exemplele cele mai cunoscute de obiecte tranziționale sunt jucăriile de pluș sau păturicile, dar în această categorie pot intra mult mai multe obiecte: o cărticică moale, o jucărie pentru dentiție, suzeta, o păpușă, o piesă vestimentară, o bucată de material etc. Toate acestea au în comun faptul că sunt plăcute pentru cei mici (sunt moi la atingere, au impregnat un miros familiar pentru ei etc.) și le oferă sentimentul de securitate. (1)

De obicei, copiii își aleg obiectele tranziționale în jurul vârstei de 8-12 luni sau 12-18 și le păstrează timp de câțiva ani. Aceste obiecte îi alină atunci când sunt separați de părinți, le oferă siguranță atunci când nu sunt într-un mediu familiar și îi ajută să doarmă.

Pe măsură ce cresc, copiii renunță singuri la obiectul tranzițional, găsind în schimb alte modalități prin care să se simtă în siguranță. (2)

Cum influențează obiectul tranzițional somnul?

Obiectul tranzițional poate deveni o asociere de somn pozitivă, care promovează auto-liniștirea și somnul independent al micuților (fără ajutor din partea părinților pentru a adormi), chiar dacă cel mic doarme împreună sau separat de aceștia.

Pentru ca un obiect tranzițional să fie eficient în privința somnului copiilor, Heather Turgeon și Julie Wright (specialiști în somnul copiilor) consideră că relația cu acesta ar trebui să parcurgă două etape:
  • În primul stadiu, părintele ar trebui să țină alături de el și copil obiectul respectiv, mai ales atunci când hrănește micuțul sau îi arată semne de afecțiune. În acest fel copilul asociază obiectul respectiv cu sentimentele pozitive din timpul interacțiunilor plăcute cu părinții.
  • În a doua etapă, când copilul începe să dea semne că s-a atașat de obiect (îl pipăie, îl trage spre el, îl atinge de față), obiectul poate fi așezat în pătuț, lângă copilul care se pregătește de culcare și  introdus în rutina de culcare, atât la somnul de zi, cât și seara la culcare (de exemplu, să fie învelit și ursulețul, să asculte și el povestea dinainte de culcare etc). Dacă este folosit doar pentru somn, asocierea obiectului tranzițional cu somnul va fi mult mai puternică decât dacă obiectul este folosit și în alt context. (3)

Atenție! În primul an de viață nu ar trebui să lăsați în pătuțul bebelușilor jucării, perne, păturele sau alte obiecte moi care ar putea implica riscul sufocării. (4)

Confortul pe care aceste obiecte îl oferă copilului îl ajută să treacă mai ușor din starea de veghe în cea de somn. Pentru că s-a obișnuit să îl aibă alături ori de câte ori are nevoie de el, obiectul tranzițional îi oferă sentimentul de control asupra lumii sale exterioare, îl ajută să se liniștească și să se relaxeze. În plus, când se trezește în cursul nopții, obiectul este tot acolo, ceea ce înseamnă că nu s-au modificat condițiile de la culcare, deci se poate întoarce liniștit la somn. (1), (5)

Nu toți copiii au nevoie de un obiect tranzițional. Unii reușesc să deprindă abilitatea de a se auto-liniști prin alte mijloace, fără utilizarea unui astfel de obiect (de exemplu, suptul degetului, așezarea în poziția de somn preferată etc).

Pe de altă parte, atașarea copilului de un obiect tranzițional poate face mult mai ușoară aplicarea unei metode de sleep training sau poate ajuta copilul să doarmă când trece printr-o regresie de somn. (6)

Recomandări pentru părinți

  • Deși există mitul că un obiect tranzițional este un semn de slăbiciune, fapt pentru care ar trebui descurajat, un astfel de obiect are, așa cum am văzut, numeroase beneficii. Obiectul tranzițional îi oferă copilului securitate și alinare chiar și atunci când părinții nu sunt lângă el în timpul somnului. (2)
  • Asigurați-vă că obiectul tranzițional nu pune în pericol siguranța micuțului – nu este prea mic sau nu are piese mici ce pot fi scoase și înghițite (de exemplu, nasul sau ochii unui ursuleț de pluș), nu prezintă riscul de sufocare pentru bebeluș dacă este așezat în pătuț lângă el, nu poate fi folosit pentru a-l ajuta pe cel mic să coboare din pătuț etc.
  • Cei mici devin foarte atașați de obiectul tranzițional, de aceea atunci când trebuie să îl spălați, îl uită acasă sau nu îl mai găsesc, situația poate deveni foarte dificilă. Având două piese identice din același obiect, puteți să le înlocuiți, asfel încât copilul să aibă păturica sau jucăria tot timpul alături. Este important să le alternați de la început, pentru a evita un posibil refuz din partea celui mic mai târziu, deși pe măsură ce cresc, copiii încep să perceapă diferențele subtile de textură, formă, miros etc. (1)
  • Copiii își aleg singuri obiectele de care se atașează. Dacă observați că micuțul nu are un obiect preferat pe care să îl poarte cu el, oferiți-i obiecte care considerați că i-ar plăcea. La început copiii pot părea dezinteresați, mai ales dacă au deja formate asocieri puternice de somn (de exemplu biberonul cu lapte înainte de culcare), dar cu timpul pot arăta un interes mai mare pentru acestea și ulterior să se atașeze de unul dintre ele. (5)
  • Există o variație mare în privința vârstei recomandate de specialiști la care părinții ar trebui să ofere copiilor variante de obiecte tranziționale – unii consideră că se poate de la vârsta de 4 luni, în timp ce alții recomandă să se aștepte până la 9-12 luni. În luarea deciziei vă pot ajuta și identificarea altor comportamente de auto-liniștire pe care le observați la cel mic, precum și eventualele riscuri pe care obiectele tranziționale le implică pentru siguranța lor. (6)
Bibliografie:
(1)Why Your Baby Needs a Transitional Object, link: http://sleeplady.com/baby-sleep/why-your-baby-needs-a-transitional-object/
(2)Transitional Objects, link: https://www.healthychildren.org/English/ages-stages/baby/Pages/Transitional-Objects.aspx
(3)The Happy Sleeper, Heather Turgeon and Julie Wright
(4)Finding the right infant sleep aid, link: http://www.parentingscience.com/infant-sleep-aid.html
(5)Solve your child s sleep problems – Richard Ferber
(6)Baby Lovey – How and When To Introduce (and What Should The Lovey Be, Anyway?), link: http://www.babysleepsite.com/tag/transitional-object/
Alte articole:
Satisfăcut de serviciile pediatrului tău?
Recomandă un Medic
Secțiuni:
Îngrijirea copiilor

Totul despre îngrijirea copilului, in fiecare etapa a vieții sale: nou-născut, sugar, copil mic.

Alimentație

Alăptare, diversificare și principii de alimentație corectă a bebelușului și a copilului mic.

Somnul la copii

Despre fazele somnului la bebeluși, necesarul de somn și cum trebuie educat copilul pentru un somn fără probleme.

Dezvoltarea normală a copilului

Această secțiune răspunde la întrebarea: Bebelușul meu este normal din punct de vedere fizic și neurologic?

Educația copiilor

Informatii bazate pe surse oficiale si dovezi stiintifice privind modul in care trebuie sa te comporti cu copilul tau.

Ghiduri

Aici veti gasi o serie de scheme si liste ce contin cele mai importante recomandari privind ingrijirea si educatia copilului.

Afecțiuni întâlnite la copii

Informații complete despre cele mai frecvente boli ale bebelușilor și copiilor mici prezentate pe înțelesul părinților.

Articole recente:
Trimite(Share) pe Facebook
Mergi sus
Trimite linkul pe Whatsapp