Poate dieta mediteraneană să protejeze copiii de excesul de greutate și de obezitate?
Autor: Camelia Airinei, senior editor | Actualizat la 16-10-2024, 65 vizualizări
Un studiu recent publicat în revista Pediatric Research a examinat modul în care respectarea dietei mediteraneene afectează modificările indexului de masă corporală standardizat (IMCs) la copii și riscul acestora de a câștiga în greutate excesivă. Deși aderarea la dieta mediteraneană a fost asociată cu protecția împotriva creșterilor mari ale IMCs, aceste efecte au fost modeste și au pierdut semnificația statistică după ajustarea pentru IMCs inițial.
Constatările indică faptul că consumul unor alimente specifice din dieta mediteraneană, cum ar fi iaurtul sau brânza, nucile și legumele, poate proteja copiii împotriva creșterilor mari ale IMCs, deși dimensiunea generală a efectului a fost mică.
sursa: News Medical
Constatările indică faptul că consumul unor alimente specifice din dieta mediteraneană, cum ar fi iaurtul sau brânza, nucile și legumele, poate proteja copiii împotriva creșterilor mari ale IMCs, deși dimensiunea generală a efectului a fost mică.
Context:
- Rata obezității infantile a crescut semnificativ la nivel global, devenind o problemă majoră de sănătate publică.
- În Spania, peste 30% dintre copii sunt supraponderali sau obezi.
- Dieta mediteraneană pune accent pe consumul ridicat de alimente pe bază de plante și un consum moderat de pește și lactate.
- Obezitatea în copilărie poate continua în adolescență și la maturitate, cu estimări că 80% dintre adolescenții obezi vor rămâne obezi ca adulți.
- Factorii comportamentali, de mediu și genetici contribuie la obezitate, dar dietă nesănătoasă și lipsa activității fizice sunt principalii factori modificabili la copii.
Despre studiu:
- Au fost incluși 1.389 de copii cu vârste între 8 și 10 ani din Spania, urmăriți pe o perioadă de 15 luni.
- La începutul studiului, au fost măsurate circumferința taliei, înălțimea și greutatea, iar IMCs a fost calculat.
- Aderența la dieta mediteraneană a fost evaluată printr-un chestionar validat.
- Activitatea fizică, timpul petrecut în fața ecranelor și statutul socioeconomic au fost, de asemenea, înregistrate.
Constatări:
- La începutul studiului, 41,2% dintre copii aveau o aderență ridicată la dieta mediteraneană.
- Pe parcursul urmăririi, aderența la dietă a scăzut, iar IMCs a crescut.
- Consumul de nuci de 2-3 ori pe săptămână și consumul zilnic de iaurt sau brânză și legume au fost asociate cu o probabilitate mai mică de creștere mare a IMCs.
- Copiii cu aderență medie sau ridicată la dieta mediteraneană au avut o probabilitate mai mică de creștere semnificativă a IMCs, dar aceste rezultate nu au fost semnificative statistic după ajustări.
Concluzii:
- Deși anumite alimente din dieta mediteraneană au fost legate de o reducere a creșterii IMCs la copii, efectul general a fost modest.
- Studiul are puncte forte, cum ar fi dimensiunea mare a eșantionului și designul prospectiv, dar și limitări, inclusiv dependența de date auto-raportate și lipsa unor informații detaliate despre aportul energetic și alți factori socioeconomici.
- Sunt necesare studii de calitate superioară, pe termen lung, pentru a furniza dovezi mai puternice privind rolul dietei mediteraneene în reducerea supraponderalității și obezității în copilărie.
sursa: News Medical
Bibliografie:
Can the Mediterranean diet protect against childhood overweight and obesity?, link: https://www.news-medical.net/news/20241013/Can-the-Mediterranean-diet-protect-against-childhood-overweight-and-obesity.aspxAlte articole:
- Variabilitatea frecvenței cardiace la nou-născuți cu transpoziție de vase mari nu prezice dezvoltarea neurologică
- Febra la copii: când tratezi acasă și când mergi urgent la medic — ghid complet pentru părinți
- Praguri mai scăzute de transfuzie plachetară la nou-născuți reduc numărul de transfuzii fără a crește riscul de deces sau hemoragie majoră
- Fluid balansat sau ser fiziologic 0,9% — nicio diferență în șocul septic pediatric: studiu NEJM pe 9.041 de copii din 5 țări
- Scala PaPaS adaptată în spaniolă permite screeningul precoce al copiilor care necesită îngrijiri paliative — validare culturală în Argentina
- Soluția de rehidratare orală standard OMS poate fi mai sigură decât ReSoMal în malnutriția acută severă cu diaree și deshidratare — trial GASTROSAM
- Hipotermia la copiii din departamentul de urgențe — asociere semnificativă cu mortalitatea intraspitalicească
- Tractul respirator la copiii cu transplant de celule stem: plămânii și nasul au microbiome distincte
- Testul de 3 minute pe treaptă prezice sănătatea cardiometabolică la copiii cu factori de risc
- Capacitatea funcțională la pacienții Fontan: forța musculară și compoziția corporală ca predictori extracardaci
- Rezultatele pe termen lung după reconstrucția esofagiană la copiii cu arsuri caustice severe: studiu asupra calității vieții și adaptării funcționale
- Displaziile acromelice la copii: 5 variante genetice noi și caracteristici clinice distinctive
- Expunerea la natură poate susține sănătatea psihologică a copiilor defavorizați, arată o analiză a literaturii științifice
- Consimțământul minorilor și testarea pentru ITS/HIV la adolescenți: Importanța cunoștințelor legale
- Alimentația selectivă în autism modifică bacteriile intestinale și favorizează inflamația
Satisfăcut de serviciile pediatrului tău?
Recomandă un Medic
Secțiuni:
Articole recente:
- Praguri mai scăzute de transfuzie plachetară la nou-născuți reduc numărul de transfuzii fără a crește riscul de deces sau hemoragie majoră
- Febra la copii: când tratezi acasă și când mergi urgent la medic — ghid complet pentru părinți
- Fluid balansat sau ser fiziologic 0,9% — nicio diferență în șocul septic pediatric: studiu NEJM pe 9.041 de copii din 5 țări
- Scala PaPaS adaptată în spaniolă permite screeningul precoce al copiilor care necesită îngrijiri paliative — validare culturală în Argentina
- Soluția de rehidratare orală standard OMS poate fi mai sigură decât ReSoMal în malnutriția acută severă cu diaree și deshidratare — trial GASTROSAM
- Hipotermia la copiii din departamentul de urgențe — asociere semnificativă cu mortalitatea intraspitalicească
- Variabilitatea frecvenței cardiace la nou-născuți cu transpoziție de vase mari nu prezice dezvoltarea neurologică
- Tractul respirator la copiii cu transplant de celule stem: plămânii și nasul au microbiome distincte
- Testul de 3 minute pe treaptă prezice sănătatea cardiometabolică la copiii cu factori de risc
- Capacitatea funcțională la pacienții Fontan: forța musculară și compoziția corporală ca predictori extracardaci
Pediatri în:
- Alba Iulia
- Arad
- Austria
- Bacau
- Baia Mare
- Barlad
- Bistrita
- Botosani
- Braila
- Brasov
- Bucuresti
- Buzau
- Campina
- Cluj-Napoca
- Constanta
- Craiova
- Deva
- Dr. Tr. Severin
- Focsani
- Galati
- Iasi
- Onesti
- Oradea
- Piatra Neamt
- Pitesti
- Ploiesti
- Ramnicu Valcea
- Resita
- Satu Mare
- Sfantu Gheorghe
- Sibiu
- Slatina
- Suceava
- Targoviste
- Targu Jiu
- Targu Mures
- Timisoara
- Tulcea
- Vaslui
- Zalau
- [Toate localitățile...]
