Alternativele vegetale pentru laptele de vacă și deficitul statural la copii
Actualizat la 08-06-2017, 70 vizualizări
Aportul de băuturi vegetale oferite copiilor în locul laptelui de vacă constiutie un nou trend în nutriția pediatrică din ultimii ani.
Potrivit celui mai recent studiu publicat în American Journal of Clinical Nutrition, copiii care nu beau lapte de vacă, dar consumă în schimb laptele altor mamifere și „lapte” vegetal, au o statură mai mică comparativ cu cei care beau.
Mai exact, s-a observat că valoarea înălțimii era cu 0.4 cm mai mică în comparație cu media vârstei, pentru fiecare pahar de băutură alternativă la laptele de vacă. O asociere asemănătoare a fost remarcată și în cazul aportului de lapte de vacă: pentru fiecare pahar consumat s-a constatat o majorare cu 0.2 cm a înălțimii, peste media pentru vârstă.
Studiul nu a analizat și mecanismele care ar putea explica diferențele în ceea ce privește statura dintre copiii ce consumă lapte de vacă și cei care optează pentru alternative – laptele altor animale sau băuturile pe bază de plante.
Autorii furnizează în schimb o ipoteză conform căreia, copiii care consumă alternative la laptele de vacă au un aport dietetic mai redus de proteine și grăsimi, ceea ce favorizează instalarea deficitului de creștere staturală.
Înălțimea este un indicator important pentru dezvoltare și stărea de sănătate în general, afirmă investigatorul principal al studiului, Jonathon Maguire. Iar laptele de vacă reprezintă o sursă fiabilă de proteine și grăsimi în dieta copiilor, nutrienți esențiali pentru a asigura o creștere și dezvoltare optimă în mica copilărie.
La polul opus se situează preferința părinților de a le oferi copiilor variante de băuturi pentru a înlocui laptele e vacă ca aliment fluid din dietă, dar nu și ca aport de nutrienți, aceste alternative fiind de cele mai multe ori mult mai sărace în unele principii nutritive – confuzie foarte frecventă. De exemplu, un pahar de lapte de vacă conține circa 8 g de proteine, comparativ cu băuturile vegetale din migdale, cocos, orez, al căror aport proteic variază între 0-2 g per 250 ml produs.
Studiul a inclus un total de 5034 copii cu vârsta cuprinsă între 24 – 72 luni, dintre care 13% consumau băuturi alternative la laptele de vacă în fiecare zi. Deși 92% consumau zilnic lapte de vacă zilnic, exclusiv sau în paralel cu înlocuitori, nu poate fi ignorată popularitatea acestor băuturi în detrimentul laptelui de vacă, de multe ori din prisma asumpției eronate că ar fi o alternativă mai sănătoasă în dieta copiilor.
Deoarece băuturile vegetale nu sunt etichetate corespunzător, se perpetuează ideea, greșită de altfel, că acestea reprezintă alternative pentru laptele de vacă și sunt echivalente din punct de vedere al nutrienților. Ceea ce aduce după sine posibile consecințe negative asupra sănătății copiilor, în acest caz fiind deficitul de creștere în înălțime.
Sursa: Medical Xpress
Potrivit celui mai recent studiu publicat în American Journal of Clinical Nutrition, copiii care nu beau lapte de vacă, dar consumă în schimb laptele altor mamifere și „lapte” vegetal, au o statură mai mică comparativ cu cei care beau.
Mai exact, s-a observat că valoarea înălțimii era cu 0.4 cm mai mică în comparație cu media vârstei, pentru fiecare pahar de băutură alternativă la laptele de vacă. O asociere asemănătoare a fost remarcată și în cazul aportului de lapte de vacă: pentru fiecare pahar consumat s-a constatat o majorare cu 0.2 cm a înălțimii, peste media pentru vârstă.
Studiul nu a analizat și mecanismele care ar putea explica diferențele în ceea ce privește statura dintre copiii ce consumă lapte de vacă și cei care optează pentru alternative – laptele altor animale sau băuturile pe bază de plante.
Autorii furnizează în schimb o ipoteză conform căreia, copiii care consumă alternative la laptele de vacă au un aport dietetic mai redus de proteine și grăsimi, ceea ce favorizează instalarea deficitului de creștere staturală.
Înălțimea este un indicator important pentru dezvoltare și stărea de sănătate în general, afirmă investigatorul principal al studiului, Jonathon Maguire. Iar laptele de vacă reprezintă o sursă fiabilă de proteine și grăsimi în dieta copiilor, nutrienți esențiali pentru a asigura o creștere și dezvoltare optimă în mica copilărie.
La polul opus se situează preferința părinților de a le oferi copiilor variante de băuturi pentru a înlocui laptele e vacă ca aliment fluid din dietă, dar nu și ca aport de nutrienți, aceste alternative fiind de cele mai multe ori mult mai sărace în unele principii nutritive – confuzie foarte frecventă. De exemplu, un pahar de lapte de vacă conține circa 8 g de proteine, comparativ cu băuturile vegetale din migdale, cocos, orez, al căror aport proteic variază între 0-2 g per 250 ml produs.
Studiul a inclus un total de 5034 copii cu vârsta cuprinsă între 24 – 72 luni, dintre care 13% consumau băuturi alternative la laptele de vacă în fiecare zi. Deși 92% consumau zilnic lapte de vacă zilnic, exclusiv sau în paralel cu înlocuitori, nu poate fi ignorată popularitatea acestor băuturi în detrimentul laptelui de vacă, de multe ori din prisma asumpției eronate că ar fi o alternativă mai sănătoasă în dieta copiilor.
Deoarece băuturile vegetale nu sunt etichetate corespunzător, se perpetuează ideea, greșită de altfel, că acestea reprezintă alternative pentru laptele de vacă și sunt echivalente din punct de vedere al nutrienților. Ceea ce aduce după sine posibile consecințe negative asupra sănătății copiilor, în acest caz fiind deficitul de creștere în înălțime.
Citiți mai multe despre alternativele vegetale pentru laptele de vacă la copiii mici din articol.
Sursa: Medical Xpress
Bibliografie:
Drinking non-cow's milk associated with lower height in children, link: https://medicalxpress.com/news/2017-06-non-cow-height-children.htmlAlte articole:
- Variabilitatea frecvenței cardiace la nou-născuți cu transpoziție de vase mari nu prezice dezvoltarea neurologică
- Febra la copii: când tratezi acasă și când mergi urgent la medic — ghid complet pentru părinți
- Praguri mai scăzute de transfuzie plachetară la nou-născuți reduc numărul de transfuzii fără a crește riscul de deces sau hemoragie majoră
- Fluid balansat sau ser fiziologic 0,9% — nicio diferență în șocul septic pediatric: studiu NEJM pe 9.041 de copii din 5 țări
- Scala PaPaS adaptată în spaniolă permite screeningul precoce al copiilor care necesită îngrijiri paliative — validare culturală în Argentina
- Soluția de rehidratare orală standard OMS poate fi mai sigură decât ReSoMal în malnutriția acută severă cu diaree și deshidratare — trial GASTROSAM
- Hipotermia la copiii din departamentul de urgențe — asociere semnificativă cu mortalitatea intraspitalicească
- Tractul respirator la copiii cu transplant de celule stem: plămânii și nasul au microbiome distincte
- Testul de 3 minute pe treaptă prezice sănătatea cardiometabolică la copiii cu factori de risc
- Capacitatea funcțională la pacienții Fontan: forța musculară și compoziția corporală ca predictori extracardaci
- Rezultatele pe termen lung după reconstrucția esofagiană la copiii cu arsuri caustice severe: studiu asupra calității vieții și adaptării funcționale
- Displaziile acromelice la copii: 5 variante genetice noi și caracteristici clinice distinctive
- Expunerea la natură poate susține sănătatea psihologică a copiilor defavorizați, arată o analiză a literaturii științifice
- Consimțământul minorilor și testarea pentru ITS/HIV la adolescenți: Importanța cunoștințelor legale
- Alimentația selectivă în autism modifică bacteriile intestinale și favorizează inflamația
Satisfăcut de serviciile pediatrului tău?
Recomandă un Medic
Secțiuni:
Articole recente:
- Praguri mai scăzute de transfuzie plachetară la nou-născuți reduc numărul de transfuzii fără a crește riscul de deces sau hemoragie majoră
- Febra la copii: când tratezi acasă și când mergi urgent la medic — ghid complet pentru părinți
- Fluid balansat sau ser fiziologic 0,9% — nicio diferență în șocul septic pediatric: studiu NEJM pe 9.041 de copii din 5 țări
- Scala PaPaS adaptată în spaniolă permite screeningul precoce al copiilor care necesită îngrijiri paliative — validare culturală în Argentina
- Soluția de rehidratare orală standard OMS poate fi mai sigură decât ReSoMal în malnutriția acută severă cu diaree și deshidratare — trial GASTROSAM
- Hipotermia la copiii din departamentul de urgențe — asociere semnificativă cu mortalitatea intraspitalicească
- Variabilitatea frecvenței cardiace la nou-născuți cu transpoziție de vase mari nu prezice dezvoltarea neurologică
- Tractul respirator la copiii cu transplant de celule stem: plămânii și nasul au microbiome distincte
- Testul de 3 minute pe treaptă prezice sănătatea cardiometabolică la copiii cu factori de risc
- Capacitatea funcțională la pacienții Fontan: forța musculară și compoziția corporală ca predictori extracardaci
Pediatri în:
- Alba Iulia
- Arad
- Austria
- Bacau
- Baia Mare
- Barlad
- Bistrita
- Botosani
- Braila
- Brasov
- Bucuresti
- Buzau
- Campina
- Cluj-Napoca
- Constanta
- Craiova
- Deva
- Dr. Tr. Severin
- Focsani
- Galati
- Iasi
- Onesti
- Oradea
- Piatra Neamt
- Pitesti
- Ploiesti
- Ramnicu Valcea
- Resita
- Satu Mare
- Sfantu Gheorghe
- Sibiu
- Slatina
- Suceava
- Targoviste
- Targu Jiu
- Targu Mures
- Timisoara
- Tulcea
- Vaslui
- Zalau
- [Toate localitățile...]
