Acizii grași Omega-3 din laptele matern ar putea reduce riscul de diabet tip 1 la sugari
Actualizat la 15-05-2017, 70 vizualizări
Diabetul tip 1 afectează peste 20 milioane de oameni în toată lumea. Diabetul zaharat tip 1 este cunoscut și sub denumirea de diabet autoimun sau juvenil, debutul acestei afecțiuni fiind în mod frecvent în perioada copilăriei sau adolescenței. Mai mult decât atât, ultimele studii au raportat că, între anii 2001 și 2009 numărul cazurilor de diabet tip 1 au crescut semnificativ la adolescenții cu vârsta cuprinsă între 15 și 19 ani.
În jurnalul științific Diabetologia au fost publicate rezultatele unui studiu ce a analizat efectele aportului dietetic de acizi grași polinesaturați Omega-3 în vederea prevenirii instalării diabetului tip 1 la sugari. Cercetarea s-a bazat pe datele colectate în cadrul studiului finlandez Diabetes Prediction and Prevenetion și a analizat care sunt fracțiile specifice de acizi grași Omega-3 asociate cu instalarea autoimunității la sugarii cu risc crescut de a dezvolta diabet tip 1.
Cercetătorii au utilizat în acest sens chestionare și jurnale alimentare pentru a monitoriza aportul de lapte matern sau lapte formulă – două dintre sursele principale de acizi grași Omega-3 din dieta sugarilor.
Dintre cei 7,782 sugari cu vârste între 3 și 24 luni cu risc genetic pentru diabet tip 1, 240, respectiv 480 de sugari din grupul de control, au dezvoltat autoimunitate insulară. Cercetătorii au analizat valorile serice ale acizilor grași din mostrele colectate la vârsta de 3 și respectiv 6 luni. Potrivit rezultatelor, concentrații crescute ale acizilor grași Omega-3 în sânge au fost corelate un risc redus de autoimunitate insulară.
În mod specific, concentrațiile mari de acid palmitoleic, arahidonic, docosahexaenoic și docosapentaenoic au fost asociate cu reducerea riscului de autoimunitate, în timp ce raportul supraunitar între acizii n-6:n-3 a fost asociat cu majorarea acestui risc.
De asemenea, au fost stabilite și corelații între tipul de alimentație oferită sugarilor și valorile plasmatice ale acizilor grași. Astfel, copiii care au fost alăptați au prezentat concentrații mai mari ale acizilor grași precum acidul pentadecanoic, palmitic, docosapentaenoic și docosahexaenoic – și au prezentat un risc mai redus de autoimunitate, în comparație cu sugarii care au fost hrăniți cu formule speciale pe bază de din lapte de vacă.
„Acest studiu reflectă cât de vitală este alăptarea la sân din prisma componentelor particulare și corect dozate cum sunt acizii grași Omega-3 și raportul ideal de acizi n-6:n-3, astfel încât să manifeste un potențial rol protector împotriva instalării diabetului tip 1 autoimun, în special în perioada critică a primelor luni de viață când are loc „programarea” și maturarea sistemului imun,” afirmă autorii studiului care avertizează că rezultatele trebuie interpretate cu precauție, acestea fiind pur observaționale și nu reușesc să stabilească o relație de cauzalitate.
Sursa: Medical News Today
Aflați din articol care sunt particularitățile diabetului tip 1, respectiv ale diabetului zaharat tip 2.
În jurnalul științific Diabetologia au fost publicate rezultatele unui studiu ce a analizat efectele aportului dietetic de acizi grași polinesaturați Omega-3 în vederea prevenirii instalării diabetului tip 1 la sugari. Cercetarea s-a bazat pe datele colectate în cadrul studiului finlandez Diabetes Prediction and Prevenetion și a analizat care sunt fracțiile specifice de acizi grași Omega-3 asociate cu instalarea autoimunității la sugarii cu risc crescut de a dezvolta diabet tip 1.
Cercetătorii au utilizat în acest sens chestionare și jurnale alimentare pentru a monitoriza aportul de lapte matern sau lapte formulă – două dintre sursele principale de acizi grași Omega-3 din dieta sugarilor.
Dintre cei 7,782 sugari cu vârste între 3 și 24 luni cu risc genetic pentru diabet tip 1, 240, respectiv 480 de sugari din grupul de control, au dezvoltat autoimunitate insulară. Cercetătorii au analizat valorile serice ale acizilor grași din mostrele colectate la vârsta de 3 și respectiv 6 luni. Potrivit rezultatelor, concentrații crescute ale acizilor grași Omega-3 în sânge au fost corelate un risc redus de autoimunitate insulară.
În mod specific, concentrațiile mari de acid palmitoleic, arahidonic, docosahexaenoic și docosapentaenoic au fost asociate cu reducerea riscului de autoimunitate, în timp ce raportul supraunitar între acizii n-6:n-3 a fost asociat cu majorarea acestui risc.
De asemenea, au fost stabilite și corelații între tipul de alimentație oferită sugarilor și valorile plasmatice ale acizilor grași. Astfel, copiii care au fost alăptați au prezentat concentrații mai mari ale acizilor grași precum acidul pentadecanoic, palmitic, docosapentaenoic și docosahexaenoic – și au prezentat un risc mai redus de autoimunitate, în comparație cu sugarii care au fost hrăniți cu formule speciale pe bază de din lapte de vacă.
„Acest studiu reflectă cât de vitală este alăptarea la sân din prisma componentelor particulare și corect dozate cum sunt acizii grași Omega-3 și raportul ideal de acizi n-6:n-3, astfel încât să manifeste un potențial rol protector împotriva instalării diabetului tip 1 autoimun, în special în perioada critică a primelor luni de viață când are loc „programarea” și maturarea sistemului imun,” afirmă autorii studiului care avertizează că rezultatele trebuie interpretate cu precauție, acestea fiind pur observaționale și nu reușesc să stabilească o relație de cauzalitate.
Aportul matern adecvat de surse de acizi grași Omega-3 și ulterior, includerea acestora în dieta diversificată a sugarului sunt însă esențiale pentru sănătatea generală a sugarului. Citiți mai multe despre sursele și beneficiile acestor acizi din articol.
Sursa: Medical News Today
Bibliografie:
Omega-3 intake through mother's breast milk may lower type 1 diabetes risk, link: http://www.medicalnewstoday.com/articles/317322.phpAlte articole:
- Variabilitatea frecvenței cardiace la nou-născuți cu transpoziție de vase mari nu prezice dezvoltarea neurologică
- Febra la copii: când tratezi acasă și când mergi urgent la medic — ghid complet pentru părinți
- Praguri mai scăzute de transfuzie plachetară la nou-născuți reduc numărul de transfuzii fără a crește riscul de deces sau hemoragie majoră
- Fluid balansat sau ser fiziologic 0,9% — nicio diferență în șocul septic pediatric: studiu NEJM pe 9.041 de copii din 5 țări
- Scala PaPaS adaptată în spaniolă permite screeningul precoce al copiilor care necesită îngrijiri paliative — validare culturală în Argentina
- Soluția de rehidratare orală standard OMS poate fi mai sigură decât ReSoMal în malnutriția acută severă cu diaree și deshidratare — trial GASTROSAM
- Hipotermia la copiii din departamentul de urgențe — asociere semnificativă cu mortalitatea intraspitalicească
- Tractul respirator la copiii cu transplant de celule stem: plămânii și nasul au microbiome distincte
- Testul de 3 minute pe treaptă prezice sănătatea cardiometabolică la copiii cu factori de risc
- Capacitatea funcțională la pacienții Fontan: forța musculară și compoziția corporală ca predictori extracardaci
- Rezultatele pe termen lung după reconstrucția esofagiană la copiii cu arsuri caustice severe: studiu asupra calității vieții și adaptării funcționale
- Displaziile acromelice la copii: 5 variante genetice noi și caracteristici clinice distinctive
- Expunerea la natură poate susține sănătatea psihologică a copiilor defavorizați, arată o analiză a literaturii științifice
- Consimțământul minorilor și testarea pentru ITS/HIV la adolescenți: Importanța cunoștințelor legale
- Alimentația selectivă în autism modifică bacteriile intestinale și favorizează inflamația
Satisfăcut de serviciile pediatrului tău?
Recomandă un Medic
Secțiuni:
Articole recente:
- Praguri mai scăzute de transfuzie plachetară la nou-născuți reduc numărul de transfuzii fără a crește riscul de deces sau hemoragie majoră
- Febra la copii: când tratezi acasă și când mergi urgent la medic — ghid complet pentru părinți
- Fluid balansat sau ser fiziologic 0,9% — nicio diferență în șocul septic pediatric: studiu NEJM pe 9.041 de copii din 5 țări
- Scala PaPaS adaptată în spaniolă permite screeningul precoce al copiilor care necesită îngrijiri paliative — validare culturală în Argentina
- Soluția de rehidratare orală standard OMS poate fi mai sigură decât ReSoMal în malnutriția acută severă cu diaree și deshidratare — trial GASTROSAM
- Hipotermia la copiii din departamentul de urgențe — asociere semnificativă cu mortalitatea intraspitalicească
- Variabilitatea frecvenței cardiace la nou-născuți cu transpoziție de vase mari nu prezice dezvoltarea neurologică
- Tractul respirator la copiii cu transplant de celule stem: plămânii și nasul au microbiome distincte
- Testul de 3 minute pe treaptă prezice sănătatea cardiometabolică la copiii cu factori de risc
- Capacitatea funcțională la pacienții Fontan: forța musculară și compoziția corporală ca predictori extracardaci
Pediatri în:
- Alba Iulia
- Arad
- Austria
- Bacau
- Baia Mare
- Barlad
- Bistrita
- Botosani
- Braila
- Brasov
- Bucuresti
- Buzau
- Campina
- Cluj-Napoca
- Constanta
- Craiova
- Deva
- Dr. Tr. Severin
- Focsani
- Galati
- Iasi
- Onesti
- Oradea
- Piatra Neamt
- Pitesti
- Ploiesti
- Ramnicu Valcea
- Resita
- Satu Mare
- Sfantu Gheorghe
- Sibiu
- Slatina
- Suceava
- Targoviste
- Targu Jiu
- Targu Mures
- Timisoara
- Tulcea
- Vaslui
- Zalau
- [Toate localitățile...]
