Nivelurile crescute de vitamina D asociate cu valori mai mici ale colesterolului la copii de şcoală primară
Actualizat la 17-09-2018, 68 vizualizări
Conform unui studiu realizat la Universitatea din Finlanda de Est, se pare că există o legătură între nivelurile serice crescute de vitamina D şi nivelurile de colesterol la copiii din şcoala primară. Constatările au fost raportate într-una din revistele de vârf ale endocrinologiei, Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism.
Studiul face parte dintr-un program privind activitatea fizică și nutriția la copii (PANIC), un studiu de intervenție pentru stilul de viață al Institutului de Biomedicină al Universității din Finlanda de Est. Un total de 512 copii cu vârste cuprinse între 6 și 8 ani au participat la măsurătorile de referință în perioada 2007-2009, constituind un eșantion reprezentativ pentru grupul lor de vârstă. Studiul PANIC aduce informații științifice valoroase despre stilurile de viață ale copiilor, despre sănătate și bunăstare.
Copiii ale caror valori de 25-hidroxivitamina D serice au fost mai mari de 80 nmol/l au demonstrat un nivel de colesterol (atât total, cât şi LDL) mai scăzut comparativ cu copiii ale căror niveluri serice de 25-hidroxivitamină D au fost sub 50 nmol / l (valori considerate limita inferioară a normalului).
Vitamina D este esenţială pentru metabolismul osos, iar nivelurile serice scăzute de 25- (OH) vitamina D cresc riscul de rahitism, osteomalacie și osteopenie. Vitamina D poate, de asemenea, să îmbunătățească nivelul lipidelor plasmatice și să aibă un impact benefic asupra altor factori de risc ai bolilor cardiovasculare. Cu toate acestea, dovezile privind aceste alte efecte asupra sănătății ale vitaminei D sunt încă limitate și parțial contradictorii și, prin urmare, nu constituie o bază suficientă pentru a oferi recomandări.
Factorii ce ţin de stilul de viață, cum ar fi dieta sănătoasă, activitatea fizică și timpul petrecut în aer liber, care conduc la producerea de vitamina D în piele, pot fi legate atât de nivelurile serice ale vitaminei D, cât și de nivelurile scăzute ale lipidelor plasmatice. Cercetătorii au descoperit că legătura dintre nivelurile serice de vitamina D și nivelul scăzut al colesterolului din plasmă a fost independentă de adipozitatea corporală, factorii alimentari, activitatea fizică, educația părinților și lungimea zilei dinaintea prelevării probelor de sânge. Mai mult, factorii ereditari anterior cunoscuţi ca fiind în legatură cu nivelurile serice ale vitaminei D nu au modificat asocierea observată. Sunt necesare mai multe cercetări pentru a descoperi motivele care stau la baza asocierii inverse a vitaminei D serice cu nivelurile lipidelor plasmatice.
Noile descoperiri furnizeaza sprijin pentru importanţa de a urma recomandări pentru consumul de vitamina D, care variază de la o ţară la alta.
Sursa: Science Daily
Studiul face parte dintr-un program privind activitatea fizică și nutriția la copii (PANIC), un studiu de intervenție pentru stilul de viață al Institutului de Biomedicină al Universității din Finlanda de Est. Un total de 512 copii cu vârste cuprinse între 6 și 8 ani au participat la măsurătorile de referință în perioada 2007-2009, constituind un eșantion reprezentativ pentru grupul lor de vârstă. Studiul PANIC aduce informații științifice valoroase despre stilurile de viață ale copiilor, despre sănătate și bunăstare.
Copiii ale caror valori de 25-hidroxivitamina D serice au fost mai mari de 80 nmol/l au demonstrat un nivel de colesterol (atât total, cât şi LDL) mai scăzut comparativ cu copiii ale căror niveluri serice de 25-hidroxivitamină D au fost sub 50 nmol / l (valori considerate limita inferioară a normalului).
Vitamina D este esenţială pentru metabolismul osos, iar nivelurile serice scăzute de 25- (OH) vitamina D cresc riscul de rahitism, osteomalacie și osteopenie. Vitamina D poate, de asemenea, să îmbunătățească nivelul lipidelor plasmatice și să aibă un impact benefic asupra altor factori de risc ai bolilor cardiovasculare. Cu toate acestea, dovezile privind aceste alte efecte asupra sănătății ale vitaminei D sunt încă limitate și parțial contradictorii și, prin urmare, nu constituie o bază suficientă pentru a oferi recomandări.
Factorii ce ţin de stilul de viață, cum ar fi dieta sănătoasă, activitatea fizică și timpul petrecut în aer liber, care conduc la producerea de vitamina D în piele, pot fi legate atât de nivelurile serice ale vitaminei D, cât și de nivelurile scăzute ale lipidelor plasmatice. Cercetătorii au descoperit că legătura dintre nivelurile serice de vitamina D și nivelul scăzut al colesterolului din plasmă a fost independentă de adipozitatea corporală, factorii alimentari, activitatea fizică, educația părinților și lungimea zilei dinaintea prelevării probelor de sânge. Mai mult, factorii ereditari anterior cunoscuţi ca fiind în legatură cu nivelurile serice ale vitaminei D nu au modificat asocierea observată. Sunt necesare mai multe cercetări pentru a descoperi motivele care stau la baza asocierii inverse a vitaminei D serice cu nivelurile lipidelor plasmatice.
Noile descoperiri furnizeaza sprijin pentru importanţa de a urma recomandări pentru consumul de vitamina D, care variază de la o ţară la alta.
Cele mai importante surse dietetice de vitamina D sunt produsele fortificate cu vitamina D, produsele lactate și peștele. În plus față de aportul alimentar, utilizarea suplimentelor de vitamina D este, de asemenea, recomandată pentru populația generală din mai multe țări. Utilizarea recomandată a suplimentelor de vitamina D variază foarte mult în rândul acestor țări (în general între 5-50 μg / zi, corespunzător a 200-2000 UI / zi) în funcție de grupa de vârstă și de alți factori.
Vitamina D este sintetizată endogen în piele în prezența radiației UV provenită de la soare. Cu toate acestea, la latitudinile nordice, expunerea la lumina soarelui este insuficientă pentru a menține niveluri serice normale de 25- (OH) vitamina D, în special în timpul iernii.
Vitamina D este sintetizată endogen în piele în prezența radiației UV provenită de la soare. Cu toate acestea, la latitudinile nordice, expunerea la lumina soarelui este insuficientă pentru a menține niveluri serice normale de 25- (OH) vitamina D, în special în timpul iernii.
Sursa: Science Daily
Bibliografie:
High vitamin D levels linked to lower cholesterol in children, link: https://www.sciencedaily.com/releases/2018/06/180607100942.htmAlte articole:
- Capacitatea funcțională la pacienții Fontan: forța musculară și compoziția corporală ca predictori extracardaci
- Febra la copii: când tratezi acasă și când mergi urgent la medic — ghid complet pentru părinți
- Praguri mai scăzute de transfuzie plachetară la nou-născuți reduc numărul de transfuzii fără a crește riscul de deces sau hemoragie majoră
- Fluid balansat sau ser fiziologic 0,9% — nicio diferență în șocul septic pediatric: studiu NEJM pe 9.041 de copii din 5 țări
- Scala PaPaS adaptată în spaniolă permite screeningul precoce al copiilor care necesită îngrijiri paliative — validare culturală în Argentina
- Soluția de rehidratare orală standard OMS poate fi mai sigură decât ReSoMal în malnutriția acută severă cu diaree și deshidratare — trial GASTROSAM
- Hipotermia la copiii din departamentul de urgențe — asociere semnificativă cu mortalitatea intraspitalicească
- Tractul respirator la copiii cu transplant de celule stem: plămânii și nasul au microbiome distincte
- Testul de 3 minute pe treaptă prezice sănătatea cardiometabolică la copiii cu factori de risc
- Alergia la arahide vindecată lent și sigur: 82% din preșcolari au dezvoltat toleranță susținută după 3 ani de imunoterapie orală cu doze mici
- Variabilitatea frecvenței cardiace la nou-născuți cu transpoziție de vase mari nu prezice dezvoltarea neurologică
- Displaziile acromelice la copii: 5 variante genetice noi și caracteristici clinice distinctive
- Expunerea la natură poate susține sănătatea psihologică a copiilor defavorizați, arată o analiză a literaturii științifice
- Consimțământul minorilor și testarea pentru ITS/HIV la adolescenți: Importanța cunoștințelor legale
- Alimentația selectivă în autism modifică bacteriile intestinale și favorizează inflamația
Satisfăcut de serviciile pediatrului tău?
Recomandă un Medic
Secțiuni:
Articole recente:
- Praguri mai scăzute de transfuzie plachetară la nou-născuți reduc numărul de transfuzii fără a crește riscul de deces sau hemoragie majoră
- Febra la copii: când tratezi acasă și când mergi urgent la medic — ghid complet pentru părinți
- Fluid balansat sau ser fiziologic 0,9% — nicio diferență în șocul septic pediatric: studiu NEJM pe 9.041 de copii din 5 țări
- Scala PaPaS adaptată în spaniolă permite screeningul precoce al copiilor care necesită îngrijiri paliative — validare culturală în Argentina
- Soluția de rehidratare orală standard OMS poate fi mai sigură decât ReSoMal în malnutriția acută severă cu diaree și deshidratare — trial GASTROSAM
- Hipotermia la copiii din departamentul de urgențe — asociere semnificativă cu mortalitatea intraspitalicească
- Variabilitatea frecvenței cardiace la nou-născuți cu transpoziție de vase mari nu prezice dezvoltarea neurologică
- Tractul respirator la copiii cu transplant de celule stem: plămânii și nasul au microbiome distincte
- Testul de 3 minute pe treaptă prezice sănătatea cardiometabolică la copiii cu factori de risc
- Capacitatea funcțională la pacienții Fontan: forța musculară și compoziția corporală ca predictori extracardaci
Pediatri în:
- Alba Iulia
- Arad
- Austria
- Bacau
- Baia Mare
- Barlad
- Bistrita
- Botosani
- Braila
- Brasov
- Bucuresti
- Buzau
- Campina
- Cluj-Napoca
- Constanta
- Craiova
- Deva
- Dr. Tr. Severin
- Focsani
- Galati
- Iasi
- Onesti
- Oradea
- Piatra Neamt
- Pitesti
- Ploiesti
- Ramnicu Valcea
- Resita
- Satu Mare
- Sfantu Gheorghe
- Sibiu
- Slatina
- Suceava
- Targoviste
- Targu Jiu
- Targu Mures
- Timisoara
- Tulcea
- Vaslui
- Zalau
- [Toate localitățile...]
