Deficitul de vitamina D la copiii alăptați la sân
Actualizat la 18-05-2018, 71 vizualizări
La sugari în special, principalul determinant al statusului de vitamina D îl constituie alăptarea. Deoarece laptele matern este singura sursă de vitamina D pentru nou-născuți până când sunt introduse alimentele solide sau formulele special adaptate vârstei sugarilor, aportul acestui micronutrient este dependent de rezervele materne de vitamina D.
Luând în calcul ratele crescute ale carenței de vitamina D în rândul adulților, cercetătorii au analizat prevalența deficitului vitaminic la copiii cu vârsta sub 4 ani.
Deficitul de vitamina D afectează 1 miliard de persoane în lume. Care sunt cauzele?
În total 290 de copii au fost împărțiți pe grupe de vârstă în 3 grupuri: 0-5 luni, 6-15 luni și 16-48 luni, fiecare născut la termen, fără afecțiuni cronice sau alte probleme de sănătate și la care nu s-au administrat suplimente de vitamina D.
Statusul de vitamina D a fost interpretat ținând cont de următoarele valori:
Dintre copiii incluși în studiu, 7,2% au prezentat deficit de vitamina D, 13,8% insuficiență de vitamina D și doar 79% au avut un status vitaminic optim.
În rândul copiilor diversificți, ratele de deficit și insuficiență de vitamina D au fost stabilite la 1,7%, respectiv la 12,9%. În schimb., în cazul sugarilor, ratele corespunzătoare deficienței, respectiv insuficienței de vitamina D au fost estimate la 34% și 18%.
Comparativ cu sugarii hrăniți cu formulă, cei alăptați exclusiv la sân în primele luni de viață au prezentat în medie concentrații plasmatice mai scăzute de vitamina D. Astfel se explică de ce ratele de deficit vitaminic în rândul sugarilor alăptați la sân au depășit 50%, în comparație cu 10,5% la cei alăptați cu formulă.
Pentru a preveni deficiența de vitamina D la nou-născuți și sugari, femeilor însărcinate și celor care alăptează li se recomandă suplimentarea cu preparate de vitamina D și un stil de viață echilibrat din care să nu lipsească surele alimentare de vitamina D și mișcarea în aer liber pentru a asigura sinteza cutanată a „vitaminei soarelui”,
Vitamina D: rolurile, sursele alimentare și principii de suplimentare
Rezultatele studiului au fost publicate în Journal of Nutritional Science and Vitaminology.
Sursa: Vitamin D Council
Luând în calcul ratele crescute ale carenței de vitamina D în rândul adulților, cercetătorii au analizat prevalența deficitului vitaminic la copiii cu vârsta sub 4 ani.
Deficitul de vitamina D afectează 1 miliard de persoane în lume. Care sunt cauzele?
În total 290 de copii au fost împărțiți pe grupe de vârstă în 3 grupuri: 0-5 luni, 6-15 luni și 16-48 luni, fiecare născut la termen, fără afecțiuni cronice sau alte probleme de sănătate și la care nu s-au administrat suplimente de vitamina D.
Statusul de vitamina D a fost interpretat ținând cont de următoarele valori:
- deficiență de vitamina D, < 12 ng/ml (30 nmol/l)
- insuficiență de vitamina D, 12–20 ng/ml (30–50 nmol/l)
- status normal al vitaminei D, >20 ng/ml (50 nmol/l).
Dintre copiii incluși în studiu, 7,2% au prezentat deficit de vitamina D, 13,8% insuficiență de vitamina D și doar 79% au avut un status vitaminic optim.
În rândul copiilor diversificți, ratele de deficit și insuficiență de vitamina D au fost stabilite la 1,7%, respectiv la 12,9%. În schimb., în cazul sugarilor, ratele corespunzătoare deficienței, respectiv insuficienței de vitamina D au fost estimate la 34% și 18%.
Comparativ cu sugarii hrăniți cu formulă, cei alăptați exclusiv la sân în primele luni de viață au prezentat în medie concentrații plasmatice mai scăzute de vitamina D. Astfel se explică de ce ratele de deficit vitaminic în rândul sugarilor alăptați la sân au depășit 50%, în comparație cu 10,5% la cei alăptați cu formulă.
Pentru a preveni deficiența de vitamina D la nou-născuți și sugari, femeilor însărcinate și celor care alăptează li se recomandă suplimentarea cu preparate de vitamina D și un stil de viață echilibrat din care să nu lipsească surele alimentare de vitamina D și mișcarea în aer liber pentru a asigura sinteza cutanată a „vitaminei soarelui”,
Vitamina D: rolurile, sursele alimentare și principii de suplimentare
Rezultatele studiului au fost publicate în Journal of Nutritional Science and Vitaminology.
Sursa: Vitamin D Council
Bibliografie:
Rates of vitamin D deficiency in early childhood linked to breastfeeding, link: https://www.vitamindcouncil.org/rates-of-vitamin-d-deficiency-in-early-childhood-linked-to-breastfeeding/Alte articole:
- Capacitatea funcțională la pacienții Fontan: forța musculară și compoziția corporală ca predictori extracardaci
- Febra la copii: când tratezi acasă și când mergi urgent la medic — ghid complet pentru părinți
- Praguri mai scăzute de transfuzie plachetară la nou-născuți reduc numărul de transfuzii fără a crește riscul de deces sau hemoragie majoră
- Fluid balansat sau ser fiziologic 0,9% — nicio diferență în șocul septic pediatric: studiu NEJM pe 9.041 de copii din 5 țări
- Scala PaPaS adaptată în spaniolă permite screeningul precoce al copiilor care necesită îngrijiri paliative — validare culturală în Argentina
- Soluția de rehidratare orală standard OMS poate fi mai sigură decât ReSoMal în malnutriția acută severă cu diaree și deshidratare — trial GASTROSAM
- Hipotermia la copiii din departamentul de urgențe — asociere semnificativă cu mortalitatea intraspitalicească
- Tractul respirator la copiii cu transplant de celule stem: plămânii și nasul au microbiome distincte
- Testul de 3 minute pe treaptă prezice sănătatea cardiometabolică la copiii cu factori de risc
- Alergia la arahide vindecată lent și sigur: 82% din preșcolari au dezvoltat toleranță susținută după 3 ani de imunoterapie orală cu doze mici
- Variabilitatea frecvenței cardiace la nou-născuți cu transpoziție de vase mari nu prezice dezvoltarea neurologică
- Displaziile acromelice la copii: 5 variante genetice noi și caracteristici clinice distinctive
- Expunerea la natură poate susține sănătatea psihologică a copiilor defavorizați, arată o analiză a literaturii științifice
- Consimțământul minorilor și testarea pentru ITS/HIV la adolescenți: Importanța cunoștințelor legale
- Alimentația selectivă în autism modifică bacteriile intestinale și favorizează inflamația
Satisfăcut de serviciile pediatrului tău?
Recomandă un Medic
Secțiuni:
Articole recente:
- Praguri mai scăzute de transfuzie plachetară la nou-născuți reduc numărul de transfuzii fără a crește riscul de deces sau hemoragie majoră
- Febra la copii: când tratezi acasă și când mergi urgent la medic — ghid complet pentru părinți
- Fluid balansat sau ser fiziologic 0,9% — nicio diferență în șocul septic pediatric: studiu NEJM pe 9.041 de copii din 5 țări
- Scala PaPaS adaptată în spaniolă permite screeningul precoce al copiilor care necesită îngrijiri paliative — validare culturală în Argentina
- Soluția de rehidratare orală standard OMS poate fi mai sigură decât ReSoMal în malnutriția acută severă cu diaree și deshidratare — trial GASTROSAM
- Hipotermia la copiii din departamentul de urgențe — asociere semnificativă cu mortalitatea intraspitalicească
- Variabilitatea frecvenței cardiace la nou-născuți cu transpoziție de vase mari nu prezice dezvoltarea neurologică
- Tractul respirator la copiii cu transplant de celule stem: plămânii și nasul au microbiome distincte
- Testul de 3 minute pe treaptă prezice sănătatea cardiometabolică la copiii cu factori de risc
- Capacitatea funcțională la pacienții Fontan: forța musculară și compoziția corporală ca predictori extracardaci
Pediatri în:
- Alba Iulia
- Arad
- Austria
- Bacau
- Baia Mare
- Barlad
- Bistrita
- Botosani
- Braila
- Brasov
- Bucuresti
- Buzau
- Campina
- Cluj-Napoca
- Constanta
- Craiova
- Deva
- Dr. Tr. Severin
- Focsani
- Galati
- Iasi
- Onesti
- Oradea
- Piatra Neamt
- Pitesti
- Ploiesti
- Ramnicu Valcea
- Resita
- Satu Mare
- Sfantu Gheorghe
- Sibiu
- Slatina
- Suceava
- Targoviste
- Targu Jiu
- Targu Mures
- Timisoara
- Tulcea
- Vaslui
- Zalau
- [Toate localitățile...]
