Cauze familiale și sociale ale obezității la copil
Actualizat la 22-04-2016, 71 vizualizări
Predispoziția genetică de a dezvolta obezitate în perioada copilăriei poate fi influențată de intervențiile la nivel familial și social. Acestea tind să îmbunătățească comunicarea între membrii familiei și ajută copilul să își gestioneze emoțiile și afectele față de alimente, implicit să recunoască și să răspundă corespunzător la senzația de sațietate a organismului.
În acest scop, un studiu publicat în jurnalul Family Relations s-a focusat pe relația dintre riscul biologic de obezitate și micro-mediul familial.
Obezitatea infantilă este o problemă alarmantă, multifactorială, însă puține studii au avut în vedere analiza mecanismelor comportamentale și neurobiologice, individuale și familiale, ale acestei afecțiuni:
S-a remarcat astfel faptul că, o rutină familială care promovează comunicarea directă între membrii familiei și desfășurarea unor activități interactive comune între aceștia, cum este de exemplu luarea mesei în familie minim 20 de minute de 4 ori pe săptămână, antrenează achiziția unor comportamente alimentare sănătoase. Prin urmare, copiii care sunt expuși unei dinamici familiale favorabile au un risc mai redus de a deveni supraponderali sau obezi.
De asemenea, implicarea părinților și atitudinea acestora vizavi de modul de hrănire al copilului prezintă un impact major asupra obiceiurilor alimentare și ulterior, asupra statusului ponderal al acestuia. În cazul părinților foarte permisivi și toleranți cu preferințele alimentare și apetitul copilului s-a constatat un risc obezogen crescut pentru copil, corespunzător consumului redus de fructe și vegetale în detrimentul alimentelor bogate în calorii, zaharuri și grăsimi.
Studiul a inclus o observație cu privire la utilizarea dispozitivelor media în timpul meselor de către copii, care nu raționalizează aportul alimentar. Acest lucru conduce în final la supraalimentare prin tulburarea mecanismelor de reglare a consumului de alimente (foame – sațietate) și implicit, crește riscul de suprapondere și/sau obezitate.
Utilizarea dispozitivelor media prezintă un risc suplimentar reprezentat de expunerea excesivă, chiar agresivă, a copiilor la reclame la alimente necorespunzătoare din punct de vedere nutrițional. Mai mult decât atât, expunerea repetată la reclamele respective îi poate determina pe copii să perceapă alimentul fiind „hrănitor”.
Organizația Mondială a Sănătății a identificat comercializarea și promovarea alimentelor bogate în grăsimi, sare și zaharuri drept un factor cauzal major al obezității în rândul copiilor.
Studiul este extrem de util în contextul „epidemiei” de obezitate infantilă din prezent și îndemnă atât cadrele medicale, dar și părinții să trateze această problemă din toate punctele de vedere: metabolic, comportamental, psiho-emoțional și social.
În acest scop, un studiu publicat în jurnalul Family Relations s-a focusat pe relația dintre riscul biologic de obezitate și micro-mediul familial.
Obezitatea infantilă este o problemă alarmantă, multifactorială, însă puține studii au avut în vedere analiza mecanismelor comportamentale și neurobiologice, individuale și familiale, ale acestei afecțiuni:
- capacitatea copilului de a-și autoregla aportul alimentar, relația cu alimentele (plăcerea de a mânca, supra- sau subalimentarea pe fond emoțional, etc.),
- rutina și atmosfera relaxantă sau stresantă din timpul mesei, practicile de alimentare și modelele parentale (stilul autoritar, democrat, permisiv, neglijent),
- macro-mediul social reprezentat de răspunsul alimentar al copilului la marketing-ul agresiv și la expunerea excesivă la alimente necorespunzătoare din multe puncte de vedere (vârstă, conținut bogat în grăsimi, zahăr, etc.).
S-a remarcat astfel faptul că, o rutină familială care promovează comunicarea directă între membrii familiei și desfășurarea unor activități interactive comune între aceștia, cum este de exemplu luarea mesei în familie minim 20 de minute de 4 ori pe săptămână, antrenează achiziția unor comportamente alimentare sănătoase. Prin urmare, copiii care sunt expuși unei dinamici familiale favorabile au un risc mai redus de a deveni supraponderali sau obezi.
De asemenea, implicarea părinților și atitudinea acestora vizavi de modul de hrănire al copilului prezintă un impact major asupra obiceiurilor alimentare și ulterior, asupra statusului ponderal al acestuia. În cazul părinților foarte permisivi și toleranți cu preferințele alimentare și apetitul copilului s-a constatat un risc obezogen crescut pentru copil, corespunzător consumului redus de fructe și vegetale în detrimentul alimentelor bogate în calorii, zaharuri și grăsimi.
Studiul a inclus o observație cu privire la utilizarea dispozitivelor media în timpul meselor de către copii, care nu raționalizează aportul alimentar. Acest lucru conduce în final la supraalimentare prin tulburarea mecanismelor de reglare a consumului de alimente (foame – sațietate) și implicit, crește riscul de suprapondere și/sau obezitate.
Utilizarea dispozitivelor media prezintă un risc suplimentar reprezentat de expunerea excesivă, chiar agresivă, a copiilor la reclame la alimente necorespunzătoare din punct de vedere nutrițional. Mai mult decât atât, expunerea repetată la reclamele respective îi poate determina pe copii să perceapă alimentul fiind „hrănitor”.
Organizația Mondială a Sănătății a identificat comercializarea și promovarea alimentelor bogate în grăsimi, sare și zaharuri drept un factor cauzal major al obezității în rândul copiilor.
Studiul este extrem de util în contextul „epidemiei” de obezitate infantilă din prezent și îndemnă atât cadrele medicale, dar și părinții să trateze această problemă din toate punctele de vedere: metabolic, comportamental, psiho-emoțional și social.
Bibliografie:
(1) Causes of childhood obesity complex, but families, media play key roles, link: https://www.sciencedaily.com/releases/2016/04/160419145421.htm
(2) Family Ecologies and Child Risk for Obesity: Focus on Regulatory Processes, link: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/fare.12170/abstract;jsessionid=086AAC1A550E808813DA27438F0A3DB5.f02t03
Alte articole:
- Capacitatea funcțională la pacienții Fontan: forța musculară și compoziția corporală ca predictori extracardaci
- Febra la copii: când tratezi acasă și când mergi urgent la medic — ghid complet pentru părinți
- Praguri mai scăzute de transfuzie plachetară la nou-născuți reduc numărul de transfuzii fără a crește riscul de deces sau hemoragie majoră
- Fluid balansat sau ser fiziologic 0,9% — nicio diferență în șocul septic pediatric: studiu NEJM pe 9.041 de copii din 5 țări
- Scala PaPaS adaptată în spaniolă permite screeningul precoce al copiilor care necesită îngrijiri paliative — validare culturală în Argentina
- Soluția de rehidratare orală standard OMS poate fi mai sigură decât ReSoMal în malnutriția acută severă cu diaree și deshidratare — trial GASTROSAM
- Hipotermia la copiii din departamentul de urgențe — asociere semnificativă cu mortalitatea intraspitalicească
- Tractul respirator la copiii cu transplant de celule stem: plămânii și nasul au microbiome distincte
- Testul de 3 minute pe treaptă prezice sănătatea cardiometabolică la copiii cu factori de risc
- Alergia la arahide vindecată lent și sigur: 82% din preșcolari au dezvoltat toleranță susținută după 3 ani de imunoterapie orală cu doze mici
- Variabilitatea frecvenței cardiace la nou-născuți cu transpoziție de vase mari nu prezice dezvoltarea neurologică
- Displaziile acromelice la copii: 5 variante genetice noi și caracteristici clinice distinctive
- Expunerea la natură poate susține sănătatea psihologică a copiilor defavorizați, arată o analiză a literaturii științifice
- Consimțământul minorilor și testarea pentru ITS/HIV la adolescenți: Importanța cunoștințelor legale
- Alimentația selectivă în autism modifică bacteriile intestinale și favorizează inflamația
Satisfăcut de serviciile pediatrului tău?
Recomandă un Medic
Secțiuni:
Articole recente:
- Praguri mai scăzute de transfuzie plachetară la nou-născuți reduc numărul de transfuzii fără a crește riscul de deces sau hemoragie majoră
- Febra la copii: când tratezi acasă și când mergi urgent la medic — ghid complet pentru părinți
- Fluid balansat sau ser fiziologic 0,9% — nicio diferență în șocul septic pediatric: studiu NEJM pe 9.041 de copii din 5 țări
- Scala PaPaS adaptată în spaniolă permite screeningul precoce al copiilor care necesită îngrijiri paliative — validare culturală în Argentina
- Soluția de rehidratare orală standard OMS poate fi mai sigură decât ReSoMal în malnutriția acută severă cu diaree și deshidratare — trial GASTROSAM
- Hipotermia la copiii din departamentul de urgențe — asociere semnificativă cu mortalitatea intraspitalicească
- Variabilitatea frecvenței cardiace la nou-născuți cu transpoziție de vase mari nu prezice dezvoltarea neurologică
- Tractul respirator la copiii cu transplant de celule stem: plămânii și nasul au microbiome distincte
- Testul de 3 minute pe treaptă prezice sănătatea cardiometabolică la copiii cu factori de risc
- Capacitatea funcțională la pacienții Fontan: forța musculară și compoziția corporală ca predictori extracardaci
Pediatri în:
- Alba Iulia
- Arad
- Austria
- Bacau
- Baia Mare
- Barlad
- Bistrita
- Botosani
- Braila
- Brasov
- Bucuresti
- Buzau
- Campina
- Cluj-Napoca
- Constanta
- Craiova
- Deva
- Dr. Tr. Severin
- Focsani
- Galati
- Iasi
- Onesti
- Oradea
- Piatra Neamt
- Pitesti
- Ploiesti
- Ramnicu Valcea
- Resita
- Satu Mare
- Sfantu Gheorghe
- Sibiu
- Slatina
- Suceava
- Targoviste
- Targu Jiu
- Targu Mures
- Timisoara
- Tulcea
- Vaslui
- Zalau
- [Toate localitățile...]
