Cum stimulăm intelectual copiii mici
Dezvoltarea neuropsihiatrică pornește încă din fragedă copilărie. De-a lungul lunilor și apoi a primilor ani se dezvoltă gândirea, limbajul, abilitățile sociale, comportamentale, emoționale, motorii, joaca, adaptabilitatea, etc.
Stadiile în dezvoltarea intelectuală a copilului
Deși au apărut numeroase descoperiri în domeniul neuroștiinței, puțin părinți știu care sunt stadiile de dezvoltare a creierului unui copil. Câteva cunoștințe de acest fel te ajută să știi cât de maleabil, vulnerabil și fragil poate fi creierului unui copil mic. (1)
De aceea, este important să știi să te informezi, să pui întrebări și să fii conștient de propriile comportamente și acțiuni. Mai jos sunt stadiile dezvoltării intelectuale a copilului. (2, 3)
Descoperirea lumii (0-12 luni)
Inclusiv înainte de vârsta de un an creierului copilului începe să fie tot mai activ. Analizează informațiile din jur, începe să generalizeze pornind de la cazuri particulare, face legături între lucruri asemănătoare și diferite, recunoaște obiecte. Pentru a putea face toate aceste lucruri creierului copilului mic are nevoie de informații pe care le preia cu ajutorul simțurilor. (4, 5)
Folosește-te de tot felul de jocuri care implică deschidere/închidere, tragere, împingere, aruncare, aranjare, rotire, asamblare, mișcare înceată și rapidă. (6)
Învață bebelușul semnificația cuvântului „nu”. Pe lângă respectarea părinților, pronunțarea acestui cuvânt îl ajută să facă diferența între intonații, să aibă răbdare, să poată înțelege pericolul unei situații etc. (7)
Primele cuvinte (1-3 ani)
Începând de la 12 luni, uneori și mai devreme, copiii încep să se exprime în mod oral. La început cuvintele sunt greoaie și întortocheate iar odată cu trecerea anilor încep să devină din ce în ce mai precise. (8)
Pentru a-l încuraja pe cel mic este indicat să ai răbdare și să îi fii alături fără a-l critica. Fii atent la mesajul pe care dorește să îl transmită chiar dacă nu înțelegi cu totul cuvintele formulate de acesta. Atunci când întinde mâna spre sticla de lapte, întreabă-l dacă vrea lapte pentru a-l ajuta să deprindă noi cuvinte și pentru a face mai ușor legătura între degetul întins și sticla de lapte. (9, 10)
Evită să impui copilului forma corectă de pronunție a unui cuvânt. Îl poți corecta însă nu îl forța să pronunțe după tine. Pe măsură ce va fi expus iar și iar la noi cuvinte va învăța să pronunțe corect. Dacă spune „uite, clocodilul!” îi poți confirma „așa este. Este un crocodil”. Totuși, evită să pronunți cuvintele distorsionat chiar dacă par amuzante în vorbirea sa. Astfel, vei încuraja o pronunție greșită. (11)
Curiozitate, atenție și memorie (4-6 ani)
Între vârsta de 4 și 6 ani este indicat să dedici timp pentru a stimula imaginația, curiozitatea, atenția și memoria copilului. (12)
Alege jocuri potrivite pentru vârsta sa care oferă feedback imediat; de exemplu, puzzle-uri sau jocuri simple cu finalitate. Astfel, copilul se va putea autoevalua și corecta. (13, 14)
De asemenea, jocurile cu piese care trebuie mutate sau care includ o poveste stimulează mintea copilului și pot fi jucate alături de membrii familiei. Copilul se va implica rapid iar adulții vor putea oferi sprijin și se vor asigura că regulile sunt respectate. (15)
Idei de jocuri pentru a stimula intelectual copiii mici
Creierul copiilor mici se dezvoltă într-un ritm uimitor. Deci nu e niciodată prea devreme pentru a stimula intelectual copiii mici. La naștere creierul bebelușului are o greutate de aproximativ 25% din mărimea creierului unui adult. În primul an de viață, acesta își dublează greutate iar până la vârsta de trei ani ajunge la 80% din greutatea creierului unui adult. (16, 17)
Această creștere impresionantă apare ca urmare a activității cerebrale intense. La naștere, bebelușul are un număr suficient de mare de neuroni pentru a putea învăța. Cu toate aceste trebuie stimulat pentru a stabili legături între neuroni și pentru a înlesni circulația informației. Pe măsură ce crește numărul de conexiuni din creier crește și volumul de cunoștințe ce poate fi dobândit. (18, 19, 20)
Înainte de vârsta de 6 luni
Foarte utile pentru copii mici sunt cântecelele gestuale. În prima fază, bebelușul se uită la expresia facială sau gesturile făcute cu mâinile (aceasta este stimularea vizuală), apoi te aude (stimularea auditivă) eventual poate fi și stimulare fizică prin mângâieri sau gâdilare. (21)
De asemenea, se stimulează limbajul și abilitățile motorii, în momentul în care bebelușul începe să îți imite gesturile. (22, 23)
Mai jos sunt alte recomandări pentru bebeluși sub 6 luni:
- Vorbește cu bebelușul chiar dacă ți se pare că acesta nu te înțelege – pentru a putea vorbi copilul are nevoie să audă sunetele și să le înțeleagă
- Cântă-i înainte de culcare – pe lângă memorie, acest obicei va ajuta copilul să învețe rima și alte elemente repetitive ale limbii române
- Adaptează-te la temperamentul copilului – unii copii se adaptează mai ușor în timp ce alții sunt mai timizi. Încearcă să faci copilul să se simtă cât mai bine. Această acceptare îi va permite să experimenteze pentru a putea învăța.
De la 6 la 18 luni
Oferă-i la îndemână jucării care fac zgomote, pernuțe mai moi sau mai tari, cuburi și alte obiecte colorate. (24)
Astfel de jucării ajută la dezvoltarea motorie și a creierului, oferindu-i stimuli pentru dezvoltarea creierului. Mai jos sunt alte recomandări pentru a stimula intelectual copiii de 6-18 luni: (25)
- Încurajează dragostea pentru cărți – citește-i seara, înainte de culcare și oferă-i cărți colorate, cu poze. Poți chiar alătura sunete specifice unor animale la vederea pozelor cu acestea (26, 27)
- Mângâie bebelușul – studiile arată că atingerea părului sau a burticii în timpul jocului sau când îi citești contribuie la dezvoltarea mai rapidă a creierului prin comparație cu bebelușii care nu sunt mângâiați (28, 29)
- Ia măsuri pentru a crește atenția și concentrarea copilului – atunci când cel mic se joacă așează-te și tu jos pentru a te juca alături de el. Evită să petreci timp pe telefon când cel mic este în preajmă. Interacționează cu bebelușul și fii alături de el atunci când descoperă, explorează și învață lucruri noi (30, 31).
De la 18 luni la 2 ani
O activitate interesantă pentru această vârstă sunt jocurile în care vă prefaceți că luați ceaiul. Prefă-te că ceaiul este prea fierbinte sau prea rece. Copilul îți va observa reacțiile și îl încurajează să facă la fel. De asemenea, se stimulează puterea de observație și dezvoltarea socială.
Mai jos sunt alte tipuri de activități pentru copiii de 18 luni – 2 ani:
- Roagă-l să te ajute la ordonarea hainelor în dulap sau pentru a pregăti anumite preparate simple;
- Învață-l să spele pe mâini și dinți;
- Învață-l să se îmbrace singur și să își leagă șireturile;
- Jucați-vă de-a v-ați ascunselea.
De la 2 la 3 ani
Acum că bebelușul a mai crescut poți trece la informații mai detaliate. Desenează corpul copilului și alături de el numește fiecare parte alături de câteva detalii simple. Pe acest desen, copilul poate adăuga desene sau etichete. (32)
Exercițiul va învăța copilul abilități motorii, îi va dezvolta limbajul și îl va ajuta să fie conștient de propriul corp. Mai jos sunt alte câteva recomandări:
- Citește-i povești și încurajează-i imaginația. În această perioadă apar și dispar prietenii imaginari deci este posibil să îți spună povești despre aceștia
- Încurajează ordonarea obiectelor și a jucăriilor după număr, culoare și formă
- Încurajează așezarea propriilor hăinuțe în dulap
- Întreabă copilul fie seara fie pe parcursul zilei despre evenimentele din acea zi sau din urmă cu 1-2 zile
- Încurajează politețea. Acum este perioada potrivită pentru a învăța să spună „te rog” și „mulțumesc”.
Creierul copiilor mici va fi stimulat indiferent de ceea ce faci. Scopul jocului și a activităților este să încurajezi aspectul pozitiv al acestora. Încearcă activitățile și recomandările de mai sus pentru a avea un copil curios și plin de viață.
2. HEALthy Brain and Child Development Study (HBCD), link: https://heal.nih.gov/research/infants-and-children/healthy-brain
3. One of the largest-ever early-brain development studies has just launched, link: https://news.northwestern.edu/stories/2021/10/one-of-the-largest-early-brain-development-studies-ever-has-just-launched/
4. The newborn senses: What can babies feel, see, hear, smell, and taste? , link: https://parentingscience.com/newborn-senses/
5. The power of sensory experiences: Understanding how babies learn through their senses, link: https://www.researchgate.net/publication/281109379_The_power_of_sensory_experiences_Understanding_how_babies_learn_through_their_senses
6. Your Baby`s Developing Senses, link: https://www.parents.com/baby/development/physical/your-babys-developing-senses/
7. Dans le cerveau de mon enfant: La révolution des neurosciences. Tout le développement de l`enfant de 0 à 6 - Michèle Mazeau, Horay, 2018
8. Back-and-forth exchanges boost children’s brain response to language, link: https://news.mit.edu/2018/conversation-boost-childrens-brain-response-language-0214
9. The roots of the early vocabulary in infants` learning from speech, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2879636/
10. First words: An investigation of the nature of children`s fifirst word productions, link: https://scholarworks.umt.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=9083&context=etd
11. How Young Children Learn Language and Speech, link: https://www.researchgate.net/publication/334861785_How_Young_Children_Learn_Language_and_Speech
12. Early Brain Development and Health, link: https://www.cdc.gov/ncbddd/childdevelopment/early-brain-development.html
13. Brain Training for Kids: Adding a Human Touch, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7075358/
14. How play helps children`s development, link: https://www.nidirect.gov.uk/articles/how-play-helps-childrens-development
15. Play is not the work of the child: Young children`s perceptions of work and play, link: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0885200695900055
16. Why Ages 2-7 Matter So Much for Brain Development, link: https://www.edutopia.org/article/why-ages-2-7-matter-so-much-brain-development
17. What Is Going on in Babies’ Brains When They Learn to Do Something? , link: https://kids.frontiersin.org/articles/10.3389/frym.2019.00044
18. Mothers’ Understanding of Brain Development in Early Childhood: A Qualitative Study in Brazil, link: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/21582440221096131#
19. Early Moments Matter for children’s brain development, UNICEF, link: https://www.unicef.org/eap/press-releases/early-moments-matter-childrens-brain-development-unicef
20. Brain development in children, link: https://www.aedc.gov.au/resources/detail/brain-development-in-children
21. Understanding the Meaningfulness of Vocal and Instrumental Music Teachers` Hand Gestures Through the Teacher Behavior and Gesture Framework, link: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/feduc.2019.00141/full
22. Music Interventions and Child Development: A Critical Review and Further Directions, link: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2017.01694/full
23. Combining Song—And Speech-Based Language Teaching: An Intervention With Recently Migrated Children, link: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2018.02386/full
24. What the Research Says: Impact of Specific Toys on Play, link: https://www.naeyc.org/resources/topics/play/specific-toys-play
25. Children’s only profession: Playing with toys, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8430366/
26. The importance of reading to kids daily, link: https://ehe.osu.edu/news/listing/importance-reading-kids-daily-0
27. Reading with toddlers: 18 months-3 years, link: https://raisingchildren.net.au/toddlers/play-learning/literacy-reading-stories/reading-with-toddlers
28. Touch in infancy is important for healthy brain development, link: https://theconversation.com/touch-in-infancy-is-important-for-healthy-brain-development-74864
29. Infant brain responses to felt and observed touch of hands and feet: an MEG study, link: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/desc.12651
30. Let The Children Play: Research On The Importance Of Play, Digested, link: https://digest.bps.org.uk/2021/08/13/let-the-children-play-research-on-the-importance-of-play-digested/
31. Learning thorugh play, link: https://www.unicef.org/sites/default/files/2018-12/UNICEF-Lego-Foundation-Learning-through-Play.pdf
32. Your toddler’s incredible brain development from 2-3 years, link: https://www.cgbabyclub.co.uk/toddler/years/2-3-years/your-toddlers-brain-development-2-3-years.html
33. Comment favoriser le développement du cerveau de votre bébé, link: https://soinsdenosenfants.cps.ca/handouts/pregnancy-and-babies/your_babys_brain
- Torsiunea de testicul la copil, sau urgența de mers la Urgențe!
- Copilul nu mai respiră - ce faci?
- Cum stimulăm intelectual copiii mici
- Ce jucării să cumperi pentru bebeluș
- Ce faci dacă copilul s-a tăiat sau înțepat și curge sânge
- Ce faci dacă: copilul s-a lovit la cap (ghid, recomandări)
- Ce faci dacă: copilul tremură și are mișcări necontrolate ale corpului
- Cum să te joci cu bebelușul
- Suplimente nutritive recomandate copiilor
- Ce faci dacă: copilul s-a înecat cu mâncare sau ceva de pe jos (corp solid) (ghid și recomandări)
Pediatri în:
- Alba Iulia
- Arad
- Austria
- Bacau
- Baia Mare
- Barlad
- Bistrita
- Botosani
- Braila
- Brasov
- Bucuresti
- Buzau
- Campina
- Cluj-Napoca
- Constanta
- Craiova
- Deva
- Dr. Tr. Severin
- Focsani
- Galati
- Iasi
- Onesti
- Oradea
- Piatra Neamt
- Pitesti
- Ploiesti
- Ramnicu Valcea
- Resita
- Satu Mare
- Sfantu Gheorghe
- Sibiu
- Slatina
- Suceava
- Targoviste
- Targu Jiu
- Targu Mures
- Timisoara
- Tulcea
- Vaslui
- Zalau
- [Toate localitățile...]