Simțurile nou-născutului

Autor: Dragomir Radu Ioan Actualizat la 01-04-2016, 2885 vizualizări
Simțurile nou-născutului
Copiii se nasc cu toate cele cinci simţuri (văz, auz, miros, gust, simţ tactil), însă nu toate acestea sunt dezvoltate la fel de bine ca la adult şi, uneori, este posibil să nu se dezvolte corespunzător.

Dezvoltarea simţurilor presupune atât maturizarea acestora (dezvoltarea acurateţei), cât şi dezvoltarea conexiunilor nervoase (senzitive, motorii sau comportamentale) determinând o cât mai bună integrare şi procesare senzorială. Afectarea unui simţ poate declanşa o afectare a stării generale de sănătate a copilului sau a dezvoltării sale (de exemplu, afectarea auzului se asociază cu întârzierea comunicării şi a capacităţii de învăţare). În acest sens, studiile clinice de specialitate au indicat faptul că stimularea simţurilor nou-născutului va conduce la îmbunătăţirea funcţiilor motorii, capacităţii de conştientizare şi a inteligenţei. În acest sens interacţiunea părinte-copil pare a fi varianta optimă. De la bun început trebuie specificat că este necesară evitarea suprastimulării. [1], [2]


Vederea

La naştere, ochii copilului sunt la jumătate din dimensiunea ochilor adulţilor. Se vor dezvolta în primul an şi, ulterior, progresiv până la pubertate. Nou-născuţii pot observa obiecte de la o distanţă de 20-30 de centimetri. La o distanţă mai mare de aceasta, formele apar înceţoşate. Focalizarea se îmbunătăţeşte în primele săptămâni, rămânând să se dezvolte complet în primii 2-3 ani.


De asemenea, există o sensibilitate crescută la lumină, astfel că-şi vor deschide ochii numai în condiţii de obscuritate sau de semi-obscuritate. Sunt capabili să distingă lumina de întuneric, însă nu au capacitatea de a vedea culorile, din acest motiv jucăriile pentru nou-născuţi au nuanţe alb-negre. Poate apărea un oarecare grad de nistagmus (mişcări involunatre şi sacadate ale ochilor, de amplitudine scăzută) până când vederea se îmbunătăţeşte şi musculatura oculară extrinsecă se întăreşte. Din acest motiv, în primele luni, mişcările oculare sunt de regulă necoordonate şi, uneori, ochii pot părea încrucişaţi.


Vederea cromatică la naştere este limitată. La 2 luni, copilul este capabil să distingă culorile elementare, iar vederea cromatică completă se realizează în intervalul 4-7 luni.

Percepţia în profunzime se va definitiva la 3-7 luni, iar acuitatea vizuală specifică adultului sănătos este atinsă în jurul vârstei de 2 ani. Pentru îmbunătăţirea capacităţii vizuale cromatice este necesar să i se arate obiecte dintr-o paletă largă de culori. Deşi abilitatea de a distinge culorile este redusă, nou-născutul poate urmări mişcarea lentă a feţei părinţilor sau a unui obiect. Văzul nou-născutului nu trebuie stimulat prin poziţionarea de obiecte de diferite nuanţe foarte aproape de ochii. Acestea l-ar putea determina să se simtă copleşit şi înfricoşat.

Auzul

Nou-născutul poate auzi încă din viaţa intrauterină (zgomotele digestive şi cardiace ale mamei, vocea sau sunetele produse de membri familiei). Astfel, se poate afirma că auzul este complet dezvoltat la nou-născuţii fără alte afecţiuni. Însă, nou-născuţii nu pot auzi zgomotele foarte încete. Copilul poate fi alertat de zgomotele din jurul său (lătratul unui câine, zgomotele produse de obiectele casnice).


Nou-născutul răspunde mai rapid la timbrele înalte (vocea mamei) decât la cele grave. Trebuie menţinut sub observaţie răspunsul copilului la vocea mamei sau a tatălui, nou-născutul cunoscând deja că de la aceste persoane ar trebui să primească hrana, căldura părintească, atingerile liniştitoare. De asemenea, trebuie observat cât de repede îl linişteşte vocea părintelui şi cât de aproape trebuie să i se vorbească sau cânte pentru a se linişti.


Este obligatorie efectuarea unui examen auditiv până la externarea din maternitate. La aproximativ 3 luni, copilul va întoarce capul spre sunete, iar în intervalul 4-8 luni este capabil să distingă sunete de toate frecvenţele. Stimularea auzului se poate face prin simpla comunicare cu nou-născutul pe diferite tonuri şi intensităţi. Se mai poate recurge şi la muzică plăcută, lăsată în surdină. Trebuie evitate solo-urile de chitară electrică şi tobă.

Gustul şi mirosul

Nou-născuţii pot mirosi şi gusta. Atât mugurii gustativi (receptorii gustului), cât şi centrii cerebrali ai mirosului se dezvoltă încă din viaţa intrauterină. Mirosul este foarte bine dezvoltat la nou-născuţi. Preferă mirosul propriei mame, în special al laptelui matern. Preferă mirosurile familiare şi pot face diferenţa între un miros plăcut şi unul respingător. Au abilitatea de a distinge mirosul mamei de mirosul altei femei. La vârsta de aproximativ 5 ani, poate recunoaşte anumite mâncăruri după miros. Este recomandabil să se evite mirosurile puternice sau tari. De asemenea, mirosul mamei este important pentru constituirea reflexului de supt.


În privinţa gustului, vor prefera aromele dulci în locul celor acre, amare sau sărate. Chiar dacă se pot naşte cu un anumit tipar al gusturilor, preferinţele se consolidează în primul an de viaţă. Preferă laptele de la sân. Nu în ultimul rând, dieta mamei contribuie la aroma pe care o avea gustul laptelui ei, astfel că primele gusturi întâlnite în laptele matern pot influenţa preferinţele copilului. Sensibilitatea gustativă se dezvoltă complet în intervalul 12-19 luni.

Simţul tactil

Cuprinde toată paleta de senzaţii care pot fi simţite prin intermediul tegumentelor (rece, cald, presiune, durere, atingere). La scurtă vreme după naştere, copilul este apt să distingă recele de cald şi să simtă durerea. Simțul tactil reprezintă un element foarte important în dezvoltarea copilului: cu fiecare atingere, copilul devine conştient şi învaţă suplimentar despre viaţă şi împrejurimi. Trebuie ţinut cont că de la acalmia şi căldura pântecului, copilul trece la o lume rugoasă, înfrigurată. Atingerea pe abdomen sau îmbrăţişarea conferă nou-născutului sentimente de siguranţă. În egală măsură, înfăşatul îi conferă aceeaşi protecţie. Ţinerea în braţe a copilului în momentul alăptării are, la rândul ei, un rol definitoriu în determinarea siguranţei. Între 1-9 luni învață să diferențieze între texturi diferite prin intermediul mâinilor şi a gurii. Preşcolarul va putea să distingă mărimile şi formele prin atingere. Atingerea mâinilor, a tălpilor, a picioarelor, a braţelor prin mişcări tandre conduce la creşterea ratei de conştientizare a propriului corp. [2], [3], [4], [5]


Percepţia senzorială

În privinţa percepţiei senzoriale (integrarea stimulilor), la început, copilul va fi copleşit şi va reacţiona aparent nepotrivit. Odată cu creşterea se va autoregla şi va dezvolta elemente necesare calmării. De asemenea, prin maturizare, integrarea celor 5 simţuri este necesară pentru a explora şi a cunoaşte cât mai multe despre sine şi despre lumea din jurul său. Aşadar, dezvoltarea armonioasă a nou-născutului presupune un mediu reconfortant, cu stimulare prezentă şi atenţie suficientă. Este necesar să se aibă în vedere faptul că nou-născuţii sunt mult mai interesaţi de cei care au grijă de ei decât de jucării sau de alte obiecte. [6]


Semnale de alarmă

Orice modificare a simţurilor trebuie discutată cu un medic pediatru sau neonatolog. Cu cât o problemă de sănătate este depistată mai precoce, cu atât poate fi tratată mai repede şi cu succes. Spre exemplu, pierderea auzului este raportată la 2-3/1000 de nou-născuţi. Aceste defect trebuie detectat cel târziu în primii ani de viaţă pentru a putea fi corectat sau ameliorat, la vârste mai mari existând riscul de a se pierde căile şi conexiunile cerebrale ale acestui simţ. [1], [7]
Bibliografie:
[1] Newborn Senses - http://healthcare.utah.edu/healthlibrary/related/doc.php?type=90&id=P02631

[2] Newborn Senses - https://www.urmc.rochester.edu/Encyclopedia/Content.aspx?ContentTypeID=90&ContentID=P02631

[3] Newborn Senses - http://www.stanfordchildrens.org/en/topic/default?id=newborn-senses-90-P02631

[4] Growth and Development, Newborn - http://www.healthlinkbc.ca/healthtopics/content.asp?hwid=hw42229

[5] Stimulating Your Newborn’s Senses - http://www.healthguidance.org/entry/15094/1/Stimulating-Your-Newborns-Senses.html

[6] How Your Child’s Sensory System Develops - http://www.abilitypath.org/areas-of-development/physical-development/sensory/articles/how-your-childs-sensory-system-develops.html?referrer=https://www.google.ro/

[7] Your Newborn’s Hearing, Vision and Other Senses - http://kidshealth.org/en/parents/sensenewborn.html
Alte articole:
Satisfăcut de serviciile pediatrului tău?
Recomandă un Medic
Secțiuni:
Îngrijirea copiilor

Totul despre îngrijirea copilului, in fiecare etapa a vieții sale: nou-născut, sugar, copil mic.

Alimentație

Alăptare, diversificare și principii de alimentație corectă a bebelușului și a copilului mic.

Somnul la copii

Despre fazele somnului la bebeluși, necesarul de somn și cum trebuie educat copilul pentru un somn fără probleme.

Dezvoltarea normală a copilului

Această secțiune răspunde la întrebarea: Bebelușul meu este normal din punct de vedere fizic și neurologic?

Educația copiilor

Informatii bazate pe surse oficiale si dovezi stiintifice privind modul in care trebuie sa te comporti cu copilul tau.

Ghiduri

Aici veti gasi o serie de scheme si liste ce contin cele mai importante recomandari privind ingrijirea si educatia copilului.

Afecțiuni întâlnite la copii

Informații complete despre cele mai frecvente boli ale bebelușilor și copiilor mici prezentate pe înțelesul părinților.

Articole recente:
Trimite(Share) pe Facebook
Mergi sus
Trimite linkul pe Whatsapp