Primele semne ale autismului

Autor: Dragomir Radu Ioan | Actualizat la 01-04-2016, 4826 vizualizări
Primele semne ale autismului

Afecţiunile din spectrul autist sunt tulburări neuropsihice ale căror cauze nu sunt pe deplin înţelese, însă care, conform statisticilor, afectau în anul 2014, la nivel mondial,  1 copil din 68, comparativ cu 1 din 88 copii în anul 2012 sau cu 1 din 110 copii în anul 2010.

Afecţiunile din spectrul autist apar în toate grupurile etnice şi nu depind de gradul dezvoltării socioeconomice. Sexul masculin este de patru ori mai predispus. Aceste afecțiuni se caracterizează prin întârzieri şi diferenţe în comportamentul social al copilului şi în comunicare.

Cauzele de autism sunt de cele mai multe ori genetice sau reprezentate de factori de mediu, în special mediul familial. Conform studiilor clinice extinse, vaccinarea nu are nicio legătură cu dezvoltarea autismului, în schimb previne o multitudine de infecţii capabile să declanşeze boli severe precum: meningita, poliomielita, tetanosul, difteria, tusea convulsivă, rujeola.

Forma de manifestare a bolii variază de la individ la individ şi, cu cât este mai rapid instituit tratamentul, cu atât şansele de ameliorare şi menţinere a bolii sub control sunt mai bune. [1], [2], [3]

Semnele şi simptomele timpurii ale autismului

Primii indicatori de recunoaştere a bolii sunt reprezentaţi de următoarele particularităţi:

• copilul nu întoarce capul atunci când este strigat de un membru al familiei cunoscut, însă atenţia sa este stimulată de alte zgomote (mieunat, lătrat, zgomotul produs de un claxon);
  • copiii cu autism sunt distanţi în relaţiile cu ceilalalţi spre deosebire de copiii neafectaţi care iau parte alături de ceilalți la activităţi simple cum ar fi: urmărirea unui obiect, a unei persoane, a unui fenomen;
  • copilul cu autism are tendinţa să nu imite reacţiile celor din jurul lui;
  • copiii cu autism pot fi neresponsivi din punct de vedere emoţional, spre deosebire de cei de vârsta lor care imită reacţiile emoţionale ale persoanelor cu care vin în contact sau răspund invitaţiilor la jocuri;
  • începând cu al doilea an de viaţă, copiii neafectaţi implică în jocurile lor realitatea vieţii adulţilor sau lumea lor imaginară (de exemplu, vor avea o jucărie pe care o vor numi copilul lor), pe când copiii cu autism vor oferi atenţie unei singure jucării sau unei singure părţi din jucăria respectivă sau mişcărilor propriilor mâini.

La majoritatea copiilor afectaţi se remarcă o dezvoltare normală care regresează între 12-24 de luni. Simptomele bolii pot apărea între 12-18 luni, iar identificarea şi aplicarea tratamentului precoce poate vindeca sau ameliora simptomatologia mulţumită neuroplasticităţii.

Nu trebuie neglijate consulturile periodice, screening-ul (controlul) pentru depistarea simptomelor de autism efectuându-se la 9, 18 şi 30 de luni.

Alte semne şi simptome care se pot corela cu autismul sunt:

• hiperactivitatea;
  • impulsivitatea;
  • afectarea capacităţii de atenţie;
  • agresivitatea;
  • automutilarea;
  • tulburările de somn şi de alimentaţie;
  • reacţiile emoţionale ciudate şi tulburările de dispoziţie;
  • absenţa fricii sau exprimarea fricii într-o manieră exagerată. [2], [3] [4], [5], [6]

Diagnosticul precoce al autismului şi rolul părinţilor

Autismul afectează mai multe arii de dezvoltare a copilului:

• comunicarea verbală şi nonverbală;
  • interacţiunile umane şi cu mediul înconjurător;
  • flexibilitatea gândirii şi a comportamentului.

În privinţa sugestiilor ce ar putea fi oferite părinţilor pentru detectarea cât mai rapidă a semnelor şi simptomelor acestei afecţiuni se pot menţiona:

• monitorizarea dezvoltării copilului;
  • prezentarea la medicul de familie sau la medicul pediatru dacă apare orice fel de simptom;
  • evitarea amânării consultului de specialitate;
  • încrederea în instinctele părinteşti atunci când suspectează ceva anormal în comportamentul copilului.

Semnele şi simptomele de alarmă din primii doi ani de viață sunt reprezentate de:

• până la 6 luni: bebelușul nu execută expresii faciale de bucurie;
  • până la 9 luni: bebelușul nu imită gesturi sau reacţii emoţionale ale oamenilor din jurul lor;
  • până la 12 luni: copilul nu răspunde la numele său, nu gângureşte, nu imită gesturi sau expresii faciale;
  • până la 16 luni: copilul nu vorbeşte;
  • până la 24 de luni: copilul nu vorbeşte spontan. [1], [4], [4], [7], [9], [10]

Ce ar trebui să facă părinții

Oricând apare o suspiciune în privinţa comportamentului copilului, părinţii ar trebuie să se adreseze cât mai repede cu putinţă unui medic. Specialiştii implicaţi în diagnosticul bolii sunt: medicul de familie, pediatrul, neurologul, psihiatrul specializat în afecţiunile psihice ale copilului şi ale adolescentului. Există o serie de teste rapide, tip chestionar, prin care părinţii pot oferi informaţii valide medicilor legate de comportamentul copilului astfel încât să nu existe întârzieri în stabilirea diagnosticului.

Tratamentul presupune: tehnici comportamentale sau de dezvoltare a abilităţilor de comunicare; dietă; medicaţie.

Dintre tehnicile comportamentale cea mai folosită este tehnica ABA (Applied Behaviour Analysis) prin care se încurajează comportamentele pozitive şi se descurajează cele negative. Progresul copilului este înregistrat şi măsurat pe durata întregii perioade. O altă formă de terapie este cea ocupaţională care-i ajută pe copii să învețe să devină independenţi privind : vestimentaţia, îngrijirea corporală şi relaţionarea.

Cu privire la alimentație, trebuie discutat cu medicul curant sau cu un nutriţionist pentru a nu apărea carenţe minerale sau vitaminice.

Medicaţia nu vindecă autismul, însă poate fi folosită pentru ameliorarea anumitor simptome.

Un studiu publicat în 2014 a scos în evidenţă faptul că acei copii diagnosticaţi şi incluşi înainte de vârsta de 15 luni în grupurile de tratament pentru un nou model de intervenţie comportamentală (Infant Start) au avut şanse mai mari de ameliorare a simptomatologiei până la vârsta de 2-3 ani. Intervenţia comportamentală a constat în:

• ameliorarea interacţiunii părinte-copil astfel încât părintele să-i atragă atenţia copilului, să-l facă să zâmbească şi ambii să se simtă bine;
  • imitarea de către părinţi a sunetelor produse de copil şi a acţiunilor sale;
  • utilizarea de către părinţi a jucăriilor de interes ale copilului astfel încât să-i atragă atenţia. [1], [5], [7], [8], [9], [10]
[1] Five early signs of autism - http://medicalxpress.com/news/2015-12-early-autism.html

[2] Autism Symptoms and Early Signs - http://www.helpguide.org/articles/autism/autism-symptoms-and-early-signs.htm

[3] What ar the Early Signs of Autism? - https://www.healthychildren.org/English/health-issues/conditions/Autism/Pages/Early-Signs-of-Autism-Spectrum-Disorders.aspx