Săptămânile minune (Wonder Weeks)

Autor: Costin Oana Actualizat la 08-03-2016, 299463 vizualizări
Săptămânile minune (Wonder Weeks)
Pe parcursul dezvoltării copilului, părinții observă frecvent perioade în care care acesta este mai morocănos, are nevoie de mai mult contact fizic, prezintă modificări ale somnului, alimentației și comportamentului în general. Cercetătorii olandezi Frans Plooij și Hetty van de Rijt vorbesc despre „Săptămânile minune” (Wonder Weeks), când au loc zece salturi în dezvoltarea mentală a copilului pe parcursul primelor 20 de luni de viață.

Calcularea acestor perioade și urmărirea lor îi poate ajuta pe părinți să înțeleagă mai bine ce se întâmplă cu bebelușul, de ce în anumite momente plânge mai mult decât de obicei, e mai agitat sau doarme mai prost. Pe lângă „decodificarea” etapelor de dezvoltare, părinții pot înțelege mai bine cum trebuie să interacționeze cu copilul, astfel încât să îl aline și să îl stimuleze mental.

Ce este un salt în dezvoltarea mentală?

După mai bine de 30 de ani de cercetări, Frans Plooij și Hetty van de Rijt au ajuns la concluzia că dezvoltarea mentală a unui bebeluș are loc în salturi, nu liniar. De fiecare dată când acesta acumulează noi informații și abilități, o serie de modificări au loc la nivel mental, atât de puternice, încât întreaga sa lume interioară se modifică. La început copilul este speriat, de aceea perioada respectivă este mai dificilă, dar odată ce ajunge să deprindă noua abilitate, modul în care percepe lumea se va schimba semnificativ.

La nivel comportamental acestea se traduc prin perioade de plâns mai mult, de scăderea poftei de mâncare, de dorința de a fi ținuți în brațe mai mult, de modificări ale somnului. După un salt, copilul va ști să facă noi lucruri, iar când ajunge să le stăpânească suficient de bine, următorul salt își face apariția. În primele 3 luni de viață salturile se succed cu o mai mare viteză decât următoarele, iar acest proces continuă până la vârsta de doi ani. (1), (2)

Săptămânile în care are loc un salt mental mai sunt numite și „săptămâni de regresie” pentru că în aceste perioade copilul pare să se întoarcă la achizițiile mentale pe care le-a făcut deja. De fapt, un nou pas în dezvoltarea mentală este dificil, făcându-l pe copil confuz și speriat. După ce saltul este făcut, urmează o perioadă în care copilul este mai binedispus, doarme mai bine și își exersează noile abilități („săptămânile însorite”). (3)

Care sunt salturile parcurse de copii în dezvoltarea mentală?

Majoritatea copiilor urmează aproximativ același parcurs al dezvoltării mentale, care se realizează în salturi, nu liniar. Aceste cicluri de dezvoltare sunt valabile, conform cercetărilor, pentru copii din culturi diferite. Studiile inițiale realizate de Frans Plooij și Hetty van de Rijt în Olanda au fost replicate ulterior și în Spania, Marea Britanie și Suedia. (4)

Este important ca în calcularea săptămânilor minune să aveți în vedere data probabilă a nașterii, nu data la care s-a născut copilul, inclusiv în cazul prematurilor sau gemenilor. Nivelul de dezvoltare a unui copil născut la termen diferă mult de nivelul unui prematur. (5)

Perioadele nu sunt standardizate, ele variind în funcție de fiecare copil, cu aproximativ o săptămână înainte sau după cele prezentate mai jos. (1), (3), (6), (7), (8)

Saltul mental
Săptămâna de la data
probabilă a nașterii
Achiziții mentale
Saltul mental 1
Săptămâna 5 Senzațiile
Saltul mental 2
Săptămâna 8 Modelele
Saltul mental 3 Săptămâna 12 Tranzițiile fine
Saltul mental 4
Săptămâna 19 Evenimentele
Saltul mental 5
Săptămâna 26 Relațiile
Saltul mental 6
Săptămâna 37 Categoriile
Saltul mental 7
Săptămâna 46 Secvențele
Saltul mental 8
Săptămâna 55 Programele
Saltul mental 9 Săptămâna 64 Principiile
Saltul mental 10 Săptămâna 75 Sistemele

Saltul mental 1 - Săptămâna 5 - Senzațiile

Comportamentul copilului

Dacă în primele săptămâni de viață percepția copilului despre lume nu diferă foarte mult de cea a vieții intrauterine, în jurul săptămânii a cincea el este bombardat de senzații noi, ce provin atât din exterior, cât și din interior (dezvoltarea organelor, metabolismului). Analizatorii se dezvoltă și ei, iar simțurile devin mai ascuțite decât erau la naștere. Bebelușul plânge mai mult decât de obicei, are nevoie de mai mult contact fizic.

Ce se întâmplă cu somnul?

Suprastimularea din timpul zilei și oboseala bebelușului duc la apariția stărilor de agitație seara. Este important ca părinții să creeze un mediu cât mai propice pentru somnul bebelușului și să îl ajute să doarmă.

Ce pot face părinții?

  • Țineți copilul în brațe mai mult decât de obicei, pentru a-l liniști.
  • Alăptarea mai frecventă îl poate liniști de asemenea.
  • Vorbiți-i, cântați-i, legănați-l.

Saltul mental 2 - Săptămâna 8 - Modelele

Comportamentul copilului

Bebelușul începe să recunoască modele simple, ca urmare a categorizării senzațiilor (vizuale, auditive, tactile). El devine mai curios față de lumea din jurul său și se poate concentra mai mult timp asupra unui obiect care îi atrage atenția. De exemplu, poate petrece minute în șir explorându-și mânuțele sau picioarele, uitându-se la detaliile unui obiect sau ascultându-și încântat propriile sunetele. Totodată, începe să recunoască persoanele și lucrurile din jurul său. Își descopeă capacitatea de a lovi cu mâinile și picioarele diferite obiecte. Copilul poate avea o scădere a poftei de mâncare și solicită mai multă atenția din partea părintelui.

Ce se întâmplă cu somnul?

Starea de alertă tot mai ridicată a bebelușului poate face dificilă adormirea și menținerea somnului dacă atunci când este pus la culcare este expus la stimuli puternici: o cameră prea luminoasă, multă gălăgie și mișcare în jurul său, televizorul pornit în camera unde doarme etc. Pentru liniștire pot fi încercate „sunetele albe”, produse de aspirator, mașina de spălat, uscătorul de păr etc., similare sunetelor pe care copilul le auzea în pântecul mamei.

Ce pot face părinții?

Stimulați-i simțurile oferindu-i obiecte colorate și care emit sunete diferite, având însă grijă să nu ajungă la suprastimulare.

Saltul mental 3 - Săptămâna 12 - Tranzițiile fine

Comportamentul copilului

Cel mic începe să perceapă schimbările care au loc în jurul său, iar lumea devine mai organizată pentru el. Este vorba de modificări simple, independente unele de altele, pe care le percepe la nivelul sunetelor, mișcărilor, gustului, mirosului, texturii, luminii. Poate sesiza, de exemplu, nuanțele de registru din vocea mamei, diferențele de lumină din cameră pe măsură ce se înnoptează. La nivel motric, copilul începe să apuce obiectele, iar mișcările sunt mai puțin rudimentare și sacadate decât înainte.

Ce se întâmplă cu somnul?

Pe măsură ce copilul devine mai puternic și se mișcă tot mai mult, este dificil să mai rămână înfășat sau învelit pe durata somnului. Părinții pot lua acest aspect ca pe un semn din partea copilului că nu vrea să mai fie înfășat, însă reflexul de tresărire (Moro), încă prezent la această vârstă, este cel care îi face să se dezvelească.

Ce pot face părinții?

  • Oferiți-i obiecte și jucării cu texturi și materiale variate.
  • Ajutați-l să ajungă la obiectele pe care vrea să le apuce.
  • Puneți-i la îndemână surse variate de stimuli.

Saltul mental 4 - Săptămâna 19 - Evenimentele

Comportamentul copilului

Între săptămânile 18-20 copilul începe să înțeleagă lumea la un nivel mai dezvoltat pentru că percepe și învață să realizeze secvențe de evenimente. De exemplu, apucă o jucărie, o privește și o introduce în gură. Înțelegerea acestor secvențe stă la baza deprinderii predictibilității (pe baza anumitor circumstanțe, el va putea intui ce urmează să se întâmple).

Ce se întâmplă cu somnul?

Odată ce micuțul învață că anumite evenimente sunt predictibile, rutinele de somn încep să capete sens pentru el. De exemplu, baia sau cântecul înainte de culcare practicate sistematic vor anticipa somnul. Aceasta „săptămână minune” se suprapune peste perioada în care are loc regresia de somn de la 4 luni, o serie de modificări ale somnului, ca urmare a maturizării somnului (începe să semene cu al adultului) și a consolidării somnului de noapte.

Ce pot face părinții?

  • Oferiți-i jucării și obiecte diverse și arătați-i cum funcționează.
  • Ajutați-l să exerseze întoarcerea de pe burtică pe spate.

Saltul mental 5 - Săptămâna 26 - Relațiile

Comportamentul copilului

Micuțul începe să realizeze că între obiecte există o serie de legături (relații). Una dintre cele mai importante este relația de tip cauză-efect (cauzalitate); el observă că o acțiune (aruncarea mingii pe podea) are un efect (produce un zgomot). O altă relație semnificativă pentru dezvoltarea mentală este înțelegerea distanței dintre obiecte și persoane; el realizează că unele sunt în fața, în spatele, deasupra, dedesubtul altora. Această descoperire este semnificativă, pentru că îi schimbă radical modul de a înțelege lumea din jur: realizează că persoanele pot dispărea de lângă el sau că obiectele pot fi departe, chiar inaccesibile. Pe de o parte dispariția mamei îi poate provoca anxietate, pe de altă parte el se mobilizează pentru a ajunge la obiectele aflate la depărtare (se rostogolește, merge de-a bușilea).

Ce se întâmplă cu somnul?

Anxietatea de separare se poate manifesta atunci când bebelușul trebuie să doarmă. Somnul poate fi perceput ca o perioadă de separare, în special dacă nu doarme alături de părinți, de aceea poate fi mai dificil să adormiți copilul.

Ce pot face părinții?

Încercați să îl obișnuiți cu scurte „dispariții” ale dvs, urmate de revenire: plecați din cameră pentru scurt timp, întorcându-vă zâmbitori la el sau jucați „cucu-bau”.

Saltul mental 6 - Săptămâna 37 - Categoriile

Comportamentul copilului

Copilul înțelege că obiectele, oamenii, senzațiile, animalele pot fi împărțite în grupuri (categorii). Îi place să exploreze tot mai mult lumea din jur, într-o manieră metodică. Îl puteți observa, de exemplu, cum culege mici gunoaie de pe jos și le examinează foarte atent, ținându-le în priza de tip pensetă (cu degetele mare și arătător). Zdrobește în mânuțe mâncarea, dezasamblează jucării și obiecte, le zdruncină și le aruncă. Toate aceste acțiuni, pe care le realizează cu ajutorul tuturor simțurilor, îl ajută să înțeleagă similaritățile și diferențele dintre obiecte și să le categorizeze. Are loc practic dezvoltarea primelor operații ale gândirii.

Ce se întâmplă cu somnul?

Dorința de a explora se poate manifesta și la nivelul somnului. Pentru micuț este interesant să vadă cum reacționează părinții la trezirea lui în timpul nopții – este hrănit? este doar liniștit și pus înapoi la culcare? Dacă bebelușul primește de mai multe ori ceea ce dorește, această succesiune poate duce la apariția unui nou obicei.

Ce pot face părinții?

  • Arătați-i cărticele colorate cu diferite obiecte și rugați-l să le recunoască.
  • Solicitați-i să vă arate sau să vă aducă anumite obiecte.
  • Oferiți-i jucării și obiecte care pot fi grupate.
  • Încurajați-l să imite anumite gesturi.

Saltul mental 7 - Săptămâna 46 - Secvențele

Comportamentul copilului

Micuțul înțelege necesitatea respectării unei ordini pentru a ajunge la scopul dorit. Dacă în etapa anterioară avea o preferință pentru dezasamblarea obiectelor, la acest nivel are loc procesul invers, el învață să le pună împreună. Are acum capacitatea de a privi lucrurile în ansamblu înainte de a hotărî cum trebuie să procedeze și cum să asocieze obiectele astfel încât să aibă succes (de exemplu, pentru a construi un turn rezistent, la bază trebuie să așeze cuburile mai mari, apoi pe cele mai mici).

Ce se întâmplă cu somnul?

Rutina de somn este în continuare importantă, pentru că structura și repetiția oferă copilului securitate și confort. Acțiunile care preced mersul la culcare, cu care a fost obișnuit, îi „spun” la ce să se aștepte și îl fac să se simtă în siguranță.

Ce pot face părinții?

Oferiți-i feedback pe măsură ce explorează lumea din jur, lăudându-l sau atenționându-l de pericole atunci când este cazul.

Saltul mental 8 - Săptămâna 55 - Programele

Comportamentul copilului

Nivelul de înțelegere al copilului continuă să evolueze, în această fază el realizează că există mai multe metode prin care se poate ajunge la același rezultat. Conceptul de „program” este destul de abstract, în acest context se referă la deciziile de tipul „dacă-atunci”. Copilul înțelege că o întâmplare așteptată depinde de realizarea uneia anterioare. Acest salt mental se poate suprapune cu perioada în care începe să meargă, este înțărcat sau mama revine la serviciu, ceea ce face ca anxietatea de separare să ajungă la cote ridicate.

Ce se întâmplă cu somnul?

Anxietatea de separare și evenimentele prin care trece copilul în această etapă de dezvoltare pot afecta somnul, de aceea este foarte important să nu se renunțe la rutinele de somn. Încercați să liniștiți copilul atunci când protestează împotriva mersului la culcare sau când se trezește plângând în timpul nopții, fără să introduceți obiceiuri nedorite, pentru că acestea vor rămâne pe o durată mai mare decât anxietatea de separare.

Ce pot face părinții?

Oferiți-i jucării mai complexe, care presupun mai multe activități.

Saltul mental 9 - Săptămâna 64 - Principiile

Comportamentul copilului

La acest nivel, copilul începe să se gândească la metodele prin care poate să îndeplinească anumite scopuri și să înțeleagă că deciziile sale au consecințe. Începe să imite comportamentul celor din jur și să joace diferite roluri pe care le vede în viața de zi cu zi. Își exersează emoțiile și puterea de convingere pentru a-i face pe ceilalți să îl ajute să-și îndeplinească scopul (este încăpățânat, uneori chiar agresiv, drăguț etc.) învață să opereze cu „da” și „nu”, face diferența între „al meu” și „al tău”. Principiile pe care începe să le învețe se referă atât la cele morale (cooperare, prietenie, corectitudine etc.), dar și la normele și regulile pe care le respectăm când realizăm anumite activități (de exemplu, începerea unui puzzle prin construirea marginilor) sau la legile științifice (construirea unui turn solid presupune ca la bază să fie așezate cuburile mai mari).

Ce se întâmplă cu somnul?

În această etapă eventualele probleme de somn au legătură cu disciplina celui mic. Unele comportamente pot avea scopuri precise din partea lui (dacă plânge când trebuie să doarmă, poate întârzia ora de culcare; dacă se trezește pe parcursul nopții, are parte de atenția mamei etc.). Reacția dorită din partea părinților, care apare în mod repetat, întărește acest comportament negativ, de aceea întreruperea acestui ciclu va împiedica formarea unor obiceiuri negative.

Ce pot face părinții?

  • Încurajați-i activitățile comice și caraghioase și alăturați-vă cu glume și jocuri din același registru.
  • Cântați cu el.
  • Exersați sunetele pe care le emit animalele.


Saltul mental 10 - Săptămâna 75 - Sistemele

Comportamentul copilului
Micuțul poate diferenția între sisteme (familia lui versus familia unui prieten, casa lui versus casa unui vecin). Aplică principiile mult mai flexibil decât înainte, ținând cont de circumstanțe și înțelege că poate alege cum vrea să fie – grijuliu, corect, atent etc. sau invers. Devine fascinat de toate vietățile pe care le întâlnește și realizează că oamenii sunt diferiți și că nu tuturor le plac lucrurile care îi plac lui. Începe să fie mai puțin egocentric (poate, de exemplu, să aline pe cineva). Conștiința se dezvoltă tot mai mult, la fel și capacitatea copilului de a absorbi informațiile. Tot acum încearcă să testeze cât mai multe limite.

Ce se întâmplă cu somnul?

Printre limitele pe care copilul va încerca să le testeze se numără și cele referitoare la somn. Pe de altă parte, așteptările pe care și le formează acum față de somn îi vor influența atitudinea față de somn și pe viitor.

Ce pot face părinții?

  • Pentru că nivelul imitației este cel mai înalt, este perioada ideală să îi deveniți model, oferindu-i cât mai multe exemple pozitive de comportament.
  • Tot acum este momentul oportun pentru introducerea regulilor, în special a celor sociale. Arătați-i care sunt comportamentele corecte și care nu.


Recomandări

Identificarea salturilor în dezvoltarea copilului este primul pas pe care părinții îl pot face pentru a înțelege ce se întâmplă în mintea micuțului și de ce uneori acesta se comportă diferit. Pentru a-l ajuta să treacă prin aceste etape dificile cu bine este important să îi acordați toată atenția de care are nevoie, să îl țineți în brațe mai mult decât o faceți de obicei și să îl ajutați cât mai mult să doarmă.

Înainte de a decide că un copil e mai agitat decât de obicei, plânge mai mult și are o dispoziție mai proastă pentru că trece printr-un salt mental, este necesar să vă asigurați că nu se confruntă cu probleme de sănătate. Febra, infecțiile la nivelul urechii sau iritația de scutec sunt doar câteva exemple de cauze ce îi pot provoca astfel de reacții.(9)

Frans Plooij și Hetty van de Rijt vorbesc despre faptul că bebelușii nu pot fi răsfățați, în schimb copiii mici da. Dacă avem în vedere această schemă a dezvoltării mentale este mult mai simplu de înțeles de ce. Astfel, ultimele două salturi mentale reprezintă perioada  în care părinții pot modela comportamentul micuțului, oferindu-i valorile și normele pe care să le interiorizeze pentru tot restul vieții. (6)
Bibliografie:
(1)Ask the experts: Baby leaps, link: http://www.pnmag.com/baby-buzz/ask-the-experts-baby-leaps-2/
(2)What is a mental leap? Phases in a mental leap, link: http://www.thewonderweeks.com/mental-leap/
(3)Wonder weeks, link: http://www.cyh.com/HealthTopics/HealthTopicDetails.aspx?p=114&np=122&id=2312
(4)What happens during a Wonder Week to your baby, link: http://babyworld.co.uk/2013/02/what-happens-during-a-wonder-week-to-your-baby/
(5)The Wonder Weeks due date vs. Birthdate, link: http://www.thewonderweeks.com/wonder-weeks-due-date-vs-birthdate/
(6) How the Wonder Weeks Affect Sleep, link: http://www.weebeedreaming.com/my-blog/wonder-weeks-and-sleep
(7) Wonder Weeks – Week by Week, link: http://www.whosthatmom.com/wonder-weeks-week-by-week/
(8) When are the Wonder Weeks?, link: http://www.mybabysleepguide.com/2012/01/when-are-wonder-weeks.html
(9)Fussy periods and wonder weeks, link: https://www.breastfeeding.asn.au/bfinfo/fussy-periods-and-wonder-weeks
Alte articole:
Satisfăcut de serviciile pediatrului tău?
Recomandă un Medic
Secțiuni:
Îngrijirea copiilor

Totul despre îngrijirea copilului, in fiecare etapa a vieții sale: nou-născut, sugar, copil mic.

Alimentație

Alăptare, diversificare și principii de alimentație corectă a bebelușului și a copilului mic.

Somnul la copii

Despre fazele somnului la bebeluși, necesarul de somn și cum trebuie educat copilul pentru un somn fără probleme.

Dezvoltarea normală a copilului

Această secțiune răspunde la întrebarea: Bebelușul meu este normal din punct de vedere fizic și neurologic?

Educația copiilor

Informatii bazate pe surse oficiale si dovezi stiintifice privind modul in care trebuie sa te comporti cu copilul tau.

Ghiduri

Aici veti gasi o serie de scheme si liste ce contin cele mai importante recomandari privind ingrijirea si educatia copilului.

Afecțiuni întâlnite la copii

Informații complete despre cele mai frecvente boli ale bebelușilor și copiilor mici prezentate pe înțelesul părinților.

Articole recente:
Trimite(Share) pe Facebook
Mergi sus
Trimite linkul pe Whatsapp