Jocul în primul an de viață

Autor: Costin Oana Actualizat la 16-11-2015, 1115 vizualizări
Jocul în primul an de viață
Pentru bebeluÈ™i, jocul este mai mult decât o formă de divertisment. Este modul prin care învață despre lumea înconjurătoare È™i totodată o activitate extrem de importantă pentru dezvoltarea lor emoÈ›ională È™i socială.

De aceea, atunci când alegeÈ›i activitățile È™i jocurile pentru copii, inclusiv în primul an de viață, orientaÈ›i-vă spre cele care È›in cont de nivelul achiziÈ›iilor psiho-motrice specifice fiecărui interval de vârstă, astfel încât să nu îi suprastimulaÈ›i È™i nici să minimalizaÈ›i importanÈ›a jocului pentru învățare È™i dezvoltare.

Valorile de referință privind perioadele de dezvoltare este important să fie privite ca un ghid orientativ. Fiecare bebeluÈ™ are particularitățile sale de creÈ™tere È™i parcurge paÈ™ii de dezvoltare în ritmul său, de aceea nu trebuie să vă neliniÈ™tiÈ›i dacă micuÈ›ul a ajuns la o vârstă È™i nu a dobândit încă anumite abilități. (1)

În primele 3 luni

Particularități de dezvoltare psihică și motorie

În primele 3 luni de viață bebeluÈ™ul consumă majoritatea energiei de care dispune pentru a se adapta la noul mediu, iar cea mai mare parte din timp o petrece dormind È™i mâncând.

Din a doua lună se observă un interes uÈ™or mai mare al bebeluÈ™ului pentru lumea din jur. DeÈ™i nu poate fi vorba în această perioadă de jocul în forma clasică pe care o cunoaÈ™tem, el începe să exploreze prin intermediul văzului È™i auzului, având o preferință pentru feÈ›ele umane, pe care le priveÈ™te intens È™i pentru vocile umane. În primele săptămâni, bebeluÈ™ii pot vedea până la aproximativ 20 de centrimentri, distanță care creÈ™te treptat. Sunt atraÈ™i de sunete È™i îÈ™i întorc capul în direcÈ›ia sursei de zgomot. (2), (3)

Jocuri și activități recomandate

În această perioadă mult mai importante decât jucăriile propriu-zise sunt interacÈ›iunile dintre bebeluÈ™ È™i părinÈ›i.
  • În cele câteva ore în care este treaz, vorbiÈ›i-i È™i aduceÈ›i-l aproape de chipul dvs.
  • Îi puteÈ›i citi poveÈ™ti pe un ton blând È™i liniÈ™titor.
  • CântaÈ›i-i încet (cântece de leagăn, de exemplu) sau puneÈ›i-i să asculte muzică liniÈ™titoare, care nu are un ritm puternic.
  • AÈ™ezaÈ›i în raza lui vizuală jucării viu colorate (roÈ™ii È™i galbene în special) sau care au un contrast puternic (dungi albe È™i negre). EvitaÈ›i să lăsaÈ›i jucării intens colorate în preajma bebeluÈ™ului (în pătuÈ›) atunci când el se pregăteÈ™te de somn, pentru că aceste culori îl stimulează.
  • OptaÈ›i pentru jucării care scot zgomote blânde sau care se miÈ™că uÈ™or, în detrimentul celor statice sau cu miÈ™cări/zgomote prea puternice.
  • Caruselul muzical care se ataÈ™ează la pătuÈ› poate fi utilizat după două luni, preferabil să nu fie direct în linia sa vizuală, pentru că în această perioadă începe să capete control asupra gâtului È™i capului È™i astfel îl stimulaÈ›i să îl întoarcă în partea din care aude muzica. 
  • EvitaÈ›i să îi oferiÈ›i simultan prea mulÈ›i stimuli. (1), (2), (4)

Uneori bebeluÈ™ul poate fi suprastimulat de activitățile È™i jocurile în care este antrenat È™i să înceapă să plângă brusc. Acesta este modul lui de a semnala că este copleÈ™it È™i că are nevoie de o pauză. Această limită diferă mult de la un copil la altul. Alte semne prin care copilul anunță că are nevoie de o pauză sunt:
  • îÈ™i întoarce capul de la sursa de „stres”;
  • îÈ™i arcuieÈ™te spatele;
  • închide ochii sau adoarme;
  • devine agitat.

În astfel de situaÈ›ii este indicat să întrerupeÈ›i sau să reduceÈ›i stimulii respectivi È™i să liniÈ™tiÈ›i bebeluÈ™ul, È›inându-l în braÈ›e, legănându-l uÈ™or sau cântându-i. VeÈ›i È™ti când este gata din nou de joacă atunci când devine calm, îÈ™i miÈ™că mânuÈ›ele È™i picioarele, vă caută È™i susÈ›ine privirea sau scoate sunete. (5)


De la 3 la 6 luni

Particularități de dezvoltare psihică și motorie

BebeluÈ™ul începe să aibă un oarecare control asupra corpului său, îÈ™i descoperă mânuÈ›ele È™i poate petrece destul de mult timp uitându-se la un pumn sau un picior ori jucându-se cu degetele.
La nivel motric se observă miÈ™cări spontane ale mâinilor È™i picioarelor. După luna a treia (12-14 săptămâni), bebeluÈ™ul începe să apuce cu mâna obiecte mici, să le mânuiască stângaci È™i să le introducă în gură.
Între sfârÈ™itul lunii a treia È™i luna a cincea bebeluÈ™ul capătă o mai mare mobilitate - începe să se rostogolească pe o parte, urmând ca mai târziu să reuÈ™ească să revină în poziÈ›ia iniÈ›ială.

Abilitățile vizuale se dezvoltă È™i ele - dacă miÈ™caÈ›i un obiect lent dintr-o parte în alta în faÈ›a sa, veÈ›i observa că bebeluÈ™ul îl urmăreÈ™te cu privirea; se uită de la un obiect la altul È™i îÈ™i poate concentra privirea pe obiectele mărunte. Obiectele intens colorate, cu contrast puternic È™i modele complexe îi suscită în continuare interesul.
Poate recunoaÈ™te sunetele È™i vocile familiare, întorcându-È™i capul către ele. Emite diferite sunete È™i gângureÈ™te pentru a-È™i exprima bucuria sau încântarea. (4), (5)

Jocuri și activități recomandate

  • ContinuaÈ›i È™i în această etapă de dezvoltare să îi vorbiÈ›i, să povestiÈ›i È™i să citiÈ›i bebeluÈ™ului.
  • OferiÈ›i-i jucării È™i obiecte cu texturi diferite, pe care să le atingă È™i să le exploreze vizual, tactil È™i gustativ.
  • AlegeÈ›i jucării care pot fi uÈ™or de spălat, pentru că majoritatea vor fi „gustate” de cel mic
  • Jucăriile ar trebui să fie uÈ™oare (ca să poată fi ridicate), să aibă colÈ›uri rotunjite pentru siguranÈ›a copilului È™i să poată fi uÈ™or manevrate de acesta.
  • CărÈ›ile cu imagini colorate È™i oglinzile sunt de mare interes în acest interval de vârstă.
  • AÈ™ezaÈ›i în zone accesibile pentru el (în pătuÈ›, în cărucior, în È›arc) jucării colorate pe care le poate atinge sau lovi. După câteva săptămâni va începe să asocieze actul atingerii jucăriei cu efectul sunetului pe care aceasta îl produce. Efectele jucăriilor trebuie să fie vizibile după o acÈ›iune simplă È™i directă – de exemplu, dacă este lovită sau scuturată, se va aprinde, se va miÈ™ca sau va emite sunete. VeÈ›i observa la bebeluÈ™ că este încântat de reacÈ›ia pe care o observă (de exemplu, face ochii mari).
  • Zornăitoarele sunt o opÈ›iune potrivită în acest interval de vârstă, la fel È™i covoraÈ™ele de joacă, prevăzute cu jucării colorate È™i zgomotoase ce se pot ataÈ™a de arcada cu care sunt prevăzute.
  • Obiectele de diferite forme (cuburi, triunghiuri, mingi micuÈ›e) sunt de asemenea recomandate, micuÈ›ul le explorează „gustându-le” È™i îÈ™i dă astfel seama de diferenÈ›ele la nivelul formelor.
  • Inelele colorate (din plastic sau lemn) de diferite dimensiuni, care se introduc într-un suport vertical, pot fi oferite bebeluÈ™ilor în această etapă, numai că acum le va manipula È™i explora cu ajutorul guriÈ›ei, urmând ca mai târziu să le aÈ™eze în suport sau să înveÈ›e culorile.
  • În jucării se pot transforma È™i obiecte simple din casă (o linguriță, un PET mic etc.), bebeluÈ™ul le va explora È™i pe acestea cu mare interes. (4), (5), (6)

AtenÈ›ie! Pentru că bebeluÈ™ul va duce la gură tot ceea ce prinde cu mânuÈ›ele, evitaÈ›i să îi oferiÈ›i jucării È™i obiecte mici sau care au componente mici, pentru a evita riscul înghiÈ›irii acestora ori introducerea lor în nas sau urechi. (1)

De la 6 la 9 luni

Particularități de dezvoltare psihică și motorie

Această perioadă este marcată de o dezvoltare a mobilității. În jurul lunii a È™asea bebeluÈ™ul începe să stea în funduleÈ›, ceea ce îi oferă o schimbare a perspectivei vizuale, pentru că începe să perceapă adâncimea. La sfârÈ™itul acestei perioade (între 8 È™i 10 luni) începe să meargă de-a buÈ™ilea, ceea ce îi oferă o mai mare libertate de explorare.

DeÈ™i coordonarea motorie fină este încă rudimentară, poate manipula obiectele È™i se poate juca mai activ (apucă, strânge, trage, scutură obiectele). Spre sfârÈ™itul acestei perioade îÈ™i poate folosi ambele mâini pentru o acÈ›iune (de exemplu, transferă un obiect dintr-o mână în alta sau È›ine obiectul cu o mână în timp ce cu cealaltă îl manipulează). (1), (5), (6)

Jocuri și activități recomandate

  • OptaÈ›i pentru jucării simple, care învață micuÈ›ul să facă o acÈ›iune simplă - de exemplu, dacă apasă pe un buton, maÈ™inuÈ›a porneÈ™te; dacă loveÈ™te jucăria de pluÈ™, va începe să cânte etc.
  • Cuburile mari, care prezintă contraste È™i culori intense, ajută bebeluÈ™ul să îÈ™i dezvolte motricitatea, iar culorile È™i modelele lor îi menÈ›in interesul.
  • Centrele de activități pentru bebeluÈ™i, care fie se aÈ™ează pe podea, fie au un scăunel pentru copil, oferă numeroase jocuri È™i activități care stimulează micuÈ›ul prin culori, butoane care trebuie apăsate, stimuli muzicali, luminiÈ›e care se aprind etc.
  • Cărticelele interactive sau măsuÈ›ele muzicale sunt alte exemple de jocuri care stimulează vizual È™i auditiv copilul, dar îl È™i motivează să interacÈ›ioneze cu obiectul respectiv (de exemplu, să apese pe un buton pentru a auzi un sunet). (1), (7)

AsiguraÈ›i-vă că toate locurile în care poate ajunge bebeluÈ™ul sunt prevăzute cu sisteme de protecÈ›ie.

De la 9 la 12 luni

Particularități de dezvoltare psihică și motorie

În acest interval de vârstă, micuÈ›ul merge de-a buÈ™ilea, apoi se ridică în picioare È™i ulterior merge cu suport (È›inându-se de mobilă sau de mâna unei persoane), se cațără sau stă câteva secunde singur în picioare. MiÈ™cările de prindere È™i apucare a obiectelor se perfecÈ›ionează (apare prinderea de tip „pensetă”, utilizând degetul mare È™i arătătorul).

Se observă  tot mai evident jocul de explorare - copilul începe să analizeze un obiect din toate unghiurile. MulÈ›i încep să folosească obiectele în relaÈ›ii – de exemplu, scot toate jucăriile din coÈ™ul în care sunt depozitate, le pun apoi la loc, după care reiau acest proces.
În această perioadă micuÈ›ul începe să înÈ›eleagă cuvinte legate de contextul lui apropiat. Conceptul de „permanență a obiectului” se dezvoltă tot mai mult – înÈ›elege nu doar că o persoană sau un obiect pe care nu le vede nu au dispărut, dar le È™i caută, fiind foarte satisfăcut atunci când le descoperă. (3)

Jocuri și activități recomandate

  • Jocurile cu piese care presupun mutarea lor dintr-un loc în altul îl ajută să exerseze relaÈ›iile dintre obiecte. Se pot folosi atât cuburi, cât È™i cutia în care sunt depozitate jucăriile. MicuÈ›ul va fi încântat să le scoată, apoi să le pună înapoi. Totodată, puteÈ›i folosi È™i alte obiecte din casă care se pretează la acest joc.
  • BebeluÈ™ii sunt încântaÈ›i în această perioadă de uÈ™ile dulapurilor pe care le închid È™i le deschid, eventual scoÈ›ând È™i conÈ›inutul acestora. Îi puteÈ›i pregăti un sertar special pe care să îl manipuleze, în care să lăsaÈ›i doar obiecte sigure pentru el È™i asigurându-vă totodată că piesa respectivă de mobilier nu prezintă un pericol pentru el (nu se va răsturna, nu îi va prinde degetele etc.).
  • În jucării se pot transforma È™i diferite obiecte casnice (linguri, oale etc.) cu care celui mic îi va face plăcere să bată zgomotos.
  • Inelele colorate cărora în perioada 3-6 luni le-a explorat doar forma, „gustându-le”, pot fi acum manipulate cu o mai mare precizie È™i aÈ™ezate în suportul vertical.
  • Sunt binevenite cântecelele ritmate, pe care să dansaÈ›i împreună cu micuÈ›ul (ajută la dezvoltarea coordonării motrice) È™i să cântaÈ›i (pentru susÈ›inerea deprinderii limbajului).
  • Pentru că la această vârstă deprinde „permanenÈ›a obiectelor”, jocuri precum „cucu-bau” sau „de-a v-aÈ›i ascunselea” sunt binevenite.
  • Imaginile colorate cu reprezentări ale obiectelor familiare sunt de asemenea atrăgătoare pentru cel mic în această perioadă.
  • Jucăriile care pot fi trase sau împinse sunt benefice pentru dezvoltarea echilibrului È™i a muÈ™chilor micuÈ›ului care începe să meargă. (1), (6), (8)
Bibliografie:
(1)Secretele îmblânzitoarei de bebeluși. Cum să îți liniștești bebelușul și să comunici cu el, Tracy Hogg, Editura Litera,
(2)I`m home with my 3-month-old all day everyday. I try to stimulate her with toys and books, but she’s not that interested in them. Is something wrong?, link: http://www.zerotothree.org/child-development/play/qa/im-home-with-my-3-month-old.html
(3)AGE DETERMINATION GUIDELINES: Relating Children’s Ages To Toy Characteristics and Play Behavior, link: http://www.cpsc.gov//PageFiles/113962/adg.pdf
(4)Child development: 0-3 months, link: http://www.cyh.com/HealthTopics/HealthTopicDetails.aspx?p=114&np=122&id=1963
(5)Playing with Babies, link: http://www.zerotothree.org/child-development/play/playing-with-babies.html
(6)Smart Toys for Every Age, link: http://kidshealth.org/parent/growth/learning/smart_toys.html#
(7)Best Toys for 6- to 9-Month-Olds, link: http://www.newhealthguide.org/Best-Toys-For-6-Month-Old.html
(8)Child development: 9-12 months, link: http://www.cyh.com/HealthTopics/HealthTopicDetails.aspx?p=114&np=122&id=1884
Alte articole:
Satisfăcut de serviciile pediatrului tău?
Recomandă un Medic
Secțiuni:
ÃŽngrijirea copiilor

Totul despre îngrijirea copilului, in fiecare etapa a vieții sale: nou-născut, sugar, copil mic.

Alimentație

Alăptare, diversificare și principii de alimentație corectă a bebelușului și a copilului mic.

Somnul la copii

Despre fazele somnului la bebeluși, necesarul de somn și cum trebuie educat copilul pentru un somn fără probleme.

Dezvoltarea normală a copilului

Această secțiune răspunde la întrebarea: Bebelușul meu este normal din punct de vedere fizic și neurologic?

Educația copiilor

Informatii bazate pe surse oficiale si dovezi stiintifice privind modul in care trebuie sa te comporti cu copilul tau.

Ghiduri

Aici veti gasi o serie de scheme si liste ce contin cele mai importante recomandari privind ingrijirea si educatia copilului.

Afecțiuni întâlnite la copii

Informații complete despre cele mai frecvente boli ale bebelușilor și copiilor mici prezentate pe înțelesul părinților.

Articole recente:
Trimite(Share) pe Facebook
Mergi sus
Trimite linkul pe Whatsapp